Wat voor boom is dit? In 1996 ongeveer gekocht in een tuincentrum. Inmiddels ongeveer 3m hoog en bloeit in juni.

In 1996 ongeveer gekocht in een tuincentrum. Inmiddels ongeveer 3m hoog en bloeit in juni. Identificeer-apps herkennen het niet.

Picture for question
10 maanden geleden
in: Flora
1.3K
Amadea
10 maanden geleden
Krijgt ie in de winter rode besjes?

Het beste antwoord

Volgens mij is het geen boom maar een struik. Een struik die inderdaad 3 meter hoog kan worden. Een Winterbes, Ilex verticillata.
. . .
Goed om te weten is dat de rode besjes die je er in de winter aan ziet hangen alleen door vogels gegeten kunnen worden. Ze zijn giftig voor mensen en honden.
Toegevoegd op 7 juli 2023 20:10: tekst
Amadea
10 maanden geleden
Anne1992
10 maanden geleden
Nee er komen geen besjes aan.. voor de rest lijkt ie exact ja! Maar dat zal het dan dus alsnog niet zijn denk ik..
jc54
10 maanden geleden
Het zou ook nog de Ilex Montana kunnen zijn.
Inekez1
10 maanden geleden
De mannelijke struiken geven geen bessen. En de vrouwelijke struiken geven ook geen bessen als er geen mannelijke struiken in de buurt zijn voor de bestuiving.
Inekez1
10 maanden geleden
Blijkbaar is dit een vrouwelijke struik, want de mannelijke struiken hebben de bloemetjes in trosjes bij elkaar (7-12) en de vrouwelijke bloemen staan apart of hooguit met 3 bij elkaar. Ook hebben de vrouwelijke bloemen een duidelijk hart en de mannelijke bloemen duidelijke stempels. https://bygl.osu.edu/node/1623
Amadea
10 maanden geleden
Aha, dat is het dus. Om de rode besjes te verkrijgen moet er tenminste één mannelijke struik bij in de buurt staan.
Anne1992
10 maanden geleden
Ahaaa, vandaar! Super bedankt!
Inekez1
10 maanden geleden
Niet alleen mannelijke struik, ook bijen of andere beestjes die zorgen voor de bestuiving. En daar hebben we er helaas in NL steeds minder van. Niet elke soort bij vliegt op elke soort plant, dus de afname van het aantal soorten bijen kan ook reden zijn dat planten niet goed bevrucht worden.