Hoe leg ik (fles)kalebaszaden in de zaai en stekgrond?

Ik ga kalebassen kweken. Heb ze 24 uur geweekt en zijn nu gedroogd. Ze kunnen dus in de kweekbakken die op de vensterbank staan. Maar mijn vraag is, hoe leg ik ze hier nu in, rechtop en wat is dan dan bovenkant of plat/zijdelings. Ik kan het op de 1 of andere manier nergens vinden op internet dus vandaar mijn vraag...

een jaar geleden
in: Flora
1.5K

Antwoorden (2)

Met de platte kant beneden, bij voorkeur.
Hoewel de algemene misvatting bij het kweken van kalebassen is om de zaden met de punt (voor zover zichtbaar) naar beneden te planten, zul je merken dat als je een zaadje ontkiemt, de wortel automatisch 180 graden draait en langs de lengte van het zaad groeit van de punt naar de afgeronde achterkant.
SimonV
een jaar geleden
Kalebaszaden kunnen het beste gezaaid worden in een lichte, goed doorlatende grond. De zaden moeten ongeveer 1 cm diep in de grond gelegd worden. Zorg ervoor dat de grond vochtig blijft, maar niet te nat. Plaats de zaden op een zonnige plek en de eerste zaailingen zullen na ongeveer twee weken verschijnen.
9 maanden geleden