Ja, er kan nu nog gesnoeid worden. Er zullen nieuwe knoppen gevormd worden (als ze nog niet zichtbaar zijn). Snoei ze tot zo'n 10 a 15 cm boven de grond terug.
een jaar geleden
Yaja
een jaar geleden
Oké, bedankt!
Inekez1
een jaar geleden
Niet nu snoeien! Er komt nachtvorst komende week. En niet alles vlak boven de grond afknippen, maar elk jaar 1/3.
De fluweelhortensia kan wel in het voorjaar gesnoeid worden, maar doe dat niet als er (nacht)vorst is. Het gaat komende week nog flink vriezen (tot -5) dus je moet echt even wachten met snoeien.

Tot in april kan de hortensia gesnoeid worden. Knip niet alle scheuten tegelijk tot de grond af, maar doe elk jaar 1/3. Als je alle stengels tegelijk afknipt, heb je kans dat de struik indroogt of doodvriest. Laat je een deel van de stengels staan, dan weet je zeker dat de struik overleeft.

De rest van de struik kun je toppen (afknippen boven een mooie knop) om te voorkomen dat de struik te groot of te vol wordt. Om de struik compact te houden, kun je ook een deel van de wortels afsteken rondom de struik. Dat remt de groei, maar niet de bloei. Houd er dan wel rekening mee dat de struik in erg droge tijden minder water uit de grond kan opnemen en dat je dus wat vaker moet sproeien.

Nieuwe scheuten kunnen dit jaar al bloemknoppen vormen, maar op meerjarig hout heb je meer (kans op) bloemen. Hoe de plant zich na de snoei ontwikkeld, is ook afhankelijk van het weer (temperatuur / droogte) dus dat is niet op voorhand te voorspellen.

Kortom: even wachten met snoeien en niet alles tegelijk afknippen.
een jaar geleden
Yaja
een jaar geleden
O jee! Ik was er van geschrokken dat ze al knoppen hebben, en toen heb ik meteen wat gesnoeid! Ik dacht: hoe eerder ik het doe, hoe meer tijd ie heeft om nieuwe knoppen aan te maken. Ik heb alleen vooraan wat gesnoeid. Ik vind het leuk dat de plant zo hoog wordt. Daarom laat ik de achterste scheuten gewoon groeien, en van de voorste haal ik wat af, zodat ik ook wat bloemen van boven kan zien. Zou het helpen als ik de stompjes inpak met plastic zakjes? Misschien ook nog een sok er om heen?
Ja, je kunt een fluweelhortensia nu nog snoeien. De knoppen die je ziet zitten, zullen na het snoeien nog steeds terugkomen. Het is belangrijk om de plant te snoeien voordat de knoppen opengaan, zodat de plant de juiste vorm krijgt.
10 maanden geleden