Welke soort zout gebruiken planten in de natuur?

een jaar geleden
in: Flora
1.5K
tinus1969
een jaar geleden
Planten gebruiken meerdere soorten zouten.
Amadea
een jaar geleden
In welk gebied op de aarde?
monkeybatmanpvz
een jaar geleden
ik bedoel het meest voorkomende zout, het is in nederland
tinus1969
een jaar geleden
Kun je aangeven waarom je dit vraagt? Er is geen makkelijk antwoord, dus een beetje context helpt.
Utrecht
een jaar geleden
Planten gebruiken allerlei mineralen uit de grond. Een veelvoud van verbindingen met Natrium, Kalium, Magnesium, Koper, Mangaan, IJzer, etc. Dat is niet te benoemen als één soort zout.

Antwoorden (2)

In Nederland is dat op de eerste plaats zout uit het zeewater. Het zijn specifieke planten die daar op kunnen leven, waaronder zeekraal, lamsoor, zeeaster en zoutmelde.

De meeste planten houden echter niet van zout, die hebben zoet water nodig.
Amadea
een jaar geleden
tinus1969
een jaar geleden
Er zijn meer soorten zout dan keukenzout/zeezout
Grofweg zijn er vier verschillende soorten zout te onderscheiden. Deze bestaan allemaal grotendeels uit natriumchloride. Wel zijn er verschillen in de hoeveelheid mineralen die erin zitten, zoals kalium en magnesium.

Sommige planten zijn in staat om zouten uit de bodem te extraheren, zoals halofytische planten die groeien in gebieden met een hoge zoutgehalte. Deze planten zijn speciaal aangepast aan de omstandigheden en kunnen zouten als natriumchloride en magnesiumsulfaat gebruiken voor hun groei.

Planten kunnen verschillende mineralen gebruiken voor hun groei en ontwikkeling, zoals kalium, fosfor, stikstof en kalk (calcium). Deze mineralen zijn vaak aanwezig in de bodem en worden door de wortels van de planten opgenomen.
SimonV
een jaar geleden