Wat is de naam van deze boom?

Er komen een soort ballen van bladeren in. Zagen we in onze vakantie

Picture for question
een jaar geleden
in: Flora
1.9K
Amadea
een jaar geleden
In welk land / welke provincie was die vakantie?
Micky
een jaar geleden
In Duitsland aan de Moezel
Micky
een jaar geleden
Ben nieuw op deze site heb e.v.t. Nog een foto maar hoe stuur ik die nu op
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
Dat is een beperking op deze site... Je kunt maar één relatief kleine foto plaatsen.
Amadea
een jaar geleden
Wat eventueel wél mogelijk is, is de andere foto('s) naar een afbeeldingensite uploaden en dan de link daar naartoe (die eindigt op .jp[e]g) aan je vraag toevoegen.
Antoni
een jaar geleden
@Micky, je kan eventueel meerdere foto's door middel van een fotobewerkingsprogramma samenvoegen tot één afbeelding. Die ene afbeelding kan je daarna bij je vraag plaatsen.
HeerVoldemort
een jaar geleden
Nog een mogelijkheid, maretak. Deze hebben wij heel erg veel gezien in Duitsland in de eifel toen wij daar in april met vakantie waren. https://www.google.com/search?q=maretak&prmd=isvn&sxsrf=ALiCzsb46QR_6hYAsdLezp4Rwuetaq2urQ:1653083099742&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwiSwsa3hu_3AhWZu6QKHSvXBN8Q_AUoAXoECAIQAQ&biw=412&bih=733&dpr=2.63

Antwoorden (2)

Het samengestelde veervormige blad doet mij denken aan de Robinia of valse Acasia.
een jaar geleden
Amadea
een jaar geleden
De bladeren daarvan staan keurig in een rijtje langs de takken, dat worden echt geen ballen.
Inekez1
een jaar geleden
Het blad is duidelijk niet van de Robinia. Maar vooral aan de takken kunnen je heel duidelijk zien dat het geen Robinia of (valse) Acacia is maar een Es.
Het is een Es, Fraxinus Excelsior. Goed te herkennen aan bladvorm, de manier waarop de bladeren aan steeltjes aan de takken zitten, en aan de goed herkenbare tak: kleur, structuur en ogen zijn onmiskenbaar van de es.

Normaal gesproken loopt bij een es, net als bij andere bomen, het blad vrij gelijkmatig uit. Maar als de boom is aangetast door schade, vraat, schimmel of ziekte, kunnen er woekeringen ontstaan. Woekeringen in bomen vinden ook vaak plaats op stammen, waar ze jarenlang steeds verder kunnen uitgroeien en enorme abcessen vormen. Een woekering aan het uiteinde van een tak zal geen jaren overleven. Grote kans dat deze tak vroegtijdig afsterft door uitputting. Er zitten in verhouding te veel bladeren aan de tak, die gezamenlijk meer voedingsstoffen vragen dan de tak aankan qua transport. Ook kan het gebeuren dat de tak door de bladerbol zo zwaar wordt dat deze afbreekt.
Nou is de bol op de foto (nog) niet zo groot dat takbreuk snel zal plaatsvinden. Afsterven van (een deel van) de bladerbol is wel mogelijk, maar als de boom verder sterk en gezond is kan het best zijn dat het gewoon doorgroeit. Gezien de standplaats aan het water zal de boom in elk geval niet snel last hebben van de droogte. Een es houdt wel van een vochtige bodem, dus best kans dat de boom geen last heeft verder van dit bolletje vol blad.
...
Een bekendere vorm van zo'n bol woekerende takjes is de heksenbezem, die in Nederland vooral voorkomt in berken. Omdat de berk daar zelf niet echt last van heeft, groeit de boom gewoon verder en wordt zo'n heksenbezem elk jaar weer iets groter.

Andere bomen en planten kunnen gevoeliger zijn voor dergelijke aantastingen en snel (geheel of gedeeltelijk) afsterven als gevolg van de aantasting.
Toegevoegd op 19 mei 2022 13:59: bron, tekst
een jaar geleden
Micky
een jaar geleden
Dank voor het uitgebreide antwoord, weervaart geleerd.