Is de verwarming slecht voor een gatenplant?

Misschien ken je het wel zo'n mooie grote gatenplant.

Ik heb hem dus ook,hij staat naast de verwarming nu het heel koud is in Nederland heb ik de verwarming aan op mijn slaapkamer.

Nu was mijn vraag of de verwarming echt zo slecht is voor mijn gatenplant, mijn logische gedachte is dat de bladen misschien kunnen gaan hangen of dat hij uitdroogt.

Ik geef hem elke zondag een mok water.
Moet ik wat extra water geven of gaat het goed zo?

Alvast bedankt planten experts ;D

3 jaar geleden
in: Flora
1.5K

Het beste antwoord

De gatenplant is oorspronkelijk een tropische plant. Dat betekent dat hij van warmte en een hoge luchtvochtigheid houdt. De warme slaapkamer is dus een goede plek voor de plant. Houd er wel rekening mee dat de lucht in de winter snel droog wordt: de centrale verwarming zorgt voor droge lucht. Dan kan het geen kwaad om een waterbak aan de radiator te hangen of de plant af en toe te besproeien met een plantenspuit.
Andere bron:
Qua standplaats staat hij het liefst op een wat donkerder plek. Des te lichter uw kamer is, des te verder plaatst u hem bij de ramen vandaan, want direct zonlicht vind hij niet fijn. Het is een plant die van veel warmte houdt, ’s nachts de temperatuur niet onder de 16 graden laten dalen en overdag minstens 20 graden aanhouden.
De gatenplant is een plant die van veel vocht houdt, maar geen grootverbruiker is. Zorg dat de grond tussen de gietbeurten steeds licht opdroogt, maar nooit helemaal uitdroogt. Hij mag ook zeker niet te nat staan, want daar kunnen de wortels niet tegen. Geef dus liever meerdere keren per week een kleine hoeveelheid water, dan in één keer een grote hoeveelheid.
Dit is één van de planten die graag vaak en veel gesproeid wordt. Niet alleen zorgt dit ervoor dat er minder snel stof op de bladeren blijft zitten, de plant blijft er zelf ook gezonder door. Sproei minstens één keer per week en als de verwarming aan staat liever nog wat vaker. De bladeren kunnen ook met een zachte vochtige doek of spons afgenomen worden als er toch stof op is gevormd.
SimonV