Wie weet waarom we al jaren een (brom) vliegenplaag hebben bij onze hortensias (naast ons terras)?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Flora
4.3K

Antwoorden (1)

Van waar komen zó veel vliegen?
Vrouwelijke vliegen leggen hun eitjes bij voorkeur in alles wat wij naar vinden: uitwerpselen, kadavers, vleesafval of rottend materiaal. De geur die verspreid wordt door dit afval, is door vliegen vanop honderden meters te bespeuren. Eens ze hun stekje gevonden hebben leggen ze eitjes, die de dag erna reeds als maden uitkomen. Na 6 dagen verlaten de maden het aas en verpoppen ze zich in de grond. Na 10 dagen verschijnen dan de eerste vliegen.
Hoe vliegen bestrijden in de tuin?

Een vlieg kan tot 60 dagen oud worden. Ze verspreiden hun geur- en lokstoffen die nieuwe vliegen aantrekken. Rustig afwachten op hun dood is dus geen optie. Eerst en vooral dien je de plaats waar de vliegen hun eitjes leggen, op te zoeken en te verwijderen. Ga in je tuin op zoek naar plaatsen met maden of mogelijk aas voor vliegen. Denk daarbij vooral aan bloemperken, de composthoop, GFT of vuilnis.
De volgende stap is de vliegen weghouden van je terras. Hierboven zeiden we reeds dat vliegen een sterke geurzin hebben dus onderstaand kan je best even in de gaten houden
Eten ( resten, BBQ, ... ) goed afdekken
Geen drankjes open laten staan
Ongelukjes op het terras of gazon zoals ijs, limonade... zo snel mogelijk wegspoelen met water en eventueel detergent
Vuile was of gebruikte sportkledij niet buiten laten hangen ( zweetgeur trekt ook vliegen aan )
GFT en restafval zo ver mogelijk van je terras plaatsen
Rottende bladeren en takken verwijderen
Na onze tips sommen we ook nog enkele planten op die vliegen op een afstand kunnen houden:
Lavendel ( niet 100% doeltreffend maar wel hulpvol )
Basilicum
Citronella
Brandnetels ( al wil niemand dit echt rond het terras staan hebben )
Boerenwormkruid
Het ligt dus niet direct bij de hortensia's, maar vooral bij de (tuin)grond.
Toegevoegd op 19 juli 2020 17:32: tekst
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Hallo elder161
Dank je wel voor je antwoord. Deze had ik zelf ook al gevonden... het is echter zo dat we al járen specifiek wel bij de hortensia’s vliegenoverlast hebben... we hebben niks in of onder deze planten liggen van poep of mest of kadavers of zo... en het is echt alleen bij die planten. Ik wil ze eruit halen, weet geen andere oplossing jammer, want ze zijn erg mooi.