Hoe komt het dat er meest mannelijke bloemen aan de kalabasplanten komen?

Ik heb sinds mei verschillende kalebassen gekweekt in mijn kas en groeien als kool. Ook komen er veel bloemen, maar helaas zijn de meesten alleen mannelijke bloemen. Ik kan het antwoord niet echt vinden op internet dus vraag het aan de kalebas-kenners hier... :-)

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Flora
2.5K

Het beste antwoord

Er komen vooral in het begin eerst mannelijke bloemen, later ook vrouwelijke.
Pas als het stuifmeel van de mannelijke bloem de vrouwelijke bloem bestuift, kan er een kalebas groeien.
De mannelijke bloemen worden het eerst geproduceerd om bijen te verleiden om ze in hun pollenroute te programmeren.
SimonV
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Aha, ik dacht al zoiets... wat mooi toch die natuur!
Dat bestuiven doe ik zelf omdat ze in de kas staan. Er slechts 2 (zelf bestoven) fleskalebassen aan het groeien, maar dan zullen er vast wel meer komen.
Super bedankt voor heldere antwoorden linken,top!

Andere antwoorden (1)

kalabassen, meloenen, , pompoenen enz. moeten eerst groeien tot een grote, sterke en gezonde plant. Als de plant groot en sterk genoeg is, pas dan zullen de vrouwelijke bloemen zich gaan ontwikkelen en enkel ervan zullen uitgroeien tot vruchten. Buiten gaat dat trouwens beter dan in een kas
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Dankje Eddijst, mijn ervaring is tot toe dat de kalebasplanten het beter doen in de kas dan buiten de kas.