Hoe moet ik mijn Pachira Aquatica met afgeknotte stam verzorgen?

Hey !
Bijna 2 jaar geleden onze kleine pachira aquatica gekocht.
Deze heeft 1 dikke stam, geen meerdere gevlochten.
De bovenkant van onze stam is plat en precies 'afgeknot'.
Bovenaan aan de zijkant groeit er aan de ene kant enkele 'langere' vertakkingen met blad en aan de andere kant een zeer korte vertakking met enkele bladeren.

De groeisnelheid lijkt zéér traag, komt dit door de afgeknotte stam ?
Dien ik deze te snoeien en wat knip ik dan af ? De vertakkingen ontstaan allen zeer dicht bij de stam.
Hij staat +- 4 meter van het raam (zuidoost) en krijgt water als de grond bijna droog is (+- 3 weken).

Bedankt !

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Flora
2.7K

Antwoorden (1)

Snoeien kan helpen n kan nooit kwaad.
Lelijke bladeren kun je niet voorkomen, dat is een natuurlijk proces. Deze lelijke bladeren kun je direct wegknippen. Daarnaast is het mooier elk najaar de plant tot in de kruin terug te snoeien. Zo blijft de Pachira mooi compact, zonder lelijke uitlopers. Een gesnoeide stam zal na verloop van tijd en bij de juiste verzorging vertakken. Indien je de Pachira jaren niet snoeit zal er een lange stam zonder blad overblijven.
Je kan de plant dus helemaal in vorm houden door hem "in vorm" te snoeien.