Welke bloem/plant is dit op de fotoos?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Flora
1.5K
Amadea
4 jaar geleden
Je kunt maar één foto plaatsen. Helaas is bij deze het hart van de bloem niet te zien.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Het herkennen van de bloem, de klimrank en het blad is voldoende voor de determinatie.
Amadea
4 jaar geleden
Raar dan dat er zo weinig gelijkenis is tussen Akkerwinde en de foto van vraagsteller.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Helaas is het toch duidelijk een haagwinde. De blaadjes zijn groot en de kelk bedekt. Dat zijn ook de enige duidelijke verschillen met de akkerwinde.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Haag- of Akkerwinde
Een discussie over bijna identieke planten (uit de bron):
Sinds internet toegankelijk is voor iedereen is er een discussie in het verschil tussen Haagwinde en Akkerwinde (Convolvulus arvensis). Ze lijken op veel op elkaar en de kleur van de bloem is bijvoorbeeld een belangrijk twistpunt. Haagwinde zou wit zijn en Akkerwinde meer roze en wit. In de praktijk is dit dus niet zo duidelijk. Een paar kleine verschillen:
*botanisch kenmerk, namelijk de Haagwinde onderscheidt zich van de Akkerwinde doordat de steelbladen groot zijn en de kelk bedekken.---
*Bij de Haagwinde zitten geen en bij de akkerwinde wel twee korte, smalle (draadvormige) schutblaadjes halverwege de bloemsteel. Ze geuren iets naar vanille.
*Verder is de bloemkroon van de Akkerwinde vijf of meer keer langer dan de kelk. Heel goed kijken en vergelijken vooral om hier te zien om welke Haagwinde of Akkerwinde het precies gaat. Bijnamen voor de Haagwinde is behalve pispotje ook Onze-Lieve-Vrouwe-Glazeke genoemd.

Antwoorden (2)

Akkerwinde
Laat je niet misleiden door dat fraaie witte bloemetje want voor de tuin is dit een woekerplant van de eerste orde! Het is een klimmer die zich gemakkelijk uitzaait en daarnaast heeft ze een explosief groeiend en moeilijk te verwijderen wortelstel. Bovendien legt zij lange uitlopers op de grond die op hun beurt weer wortel schieten en nieuwe planten vormen die ook allemaal omhoog willen klimmen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Het is Haagwinde, Convolvulus sepium. Een bijnaam ervoor is pispotje.
Amadea
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Op de gegeven foto is het verschil dus echt niet te zien.
http://www.veldbloemen.be/familie-Windefamilie.html