Heeft de Japanse duizendknoop enig nut waarvan gebruik gemaakt kan worden?

Met dit soort planten vraag ik mij vaak af of deze niet geschikt zijn om onherbergzame gebieden en woestijnen te beplanten zodat deze leefbaar gemaakt kunnen worden.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Flora
2.9K

Antwoorden (4)

Timothy Scott, een master in de traditionele Chinese geneeskunde, kwam een kwalijke variant van Lyme naar eigen zeggen te boven door zich onder meer een extract van Japanse duizendknoop (Fallopia japonica) toe te dienen.Met medicatie op basis van Japanse duizendknoop zouden ook moeilijk bereikbare geïnfecteerde zones, zoals in de hersenen, kunnen worden aangepakt. Feit is dat deze invasieve exoot stoffen bevat die de bloedcirculatie bevorderen tot in de verste uithoeken van het menselijk lichaam, inclusief het passeren van de bloed-hersenbarrière (Wang et al. 2002). Precies dat laatste zou van cruciaal belang zijn bij een behandeling van de kwalijke chronische variant van Lyme.
5 jaar geleden
Ze zijn uitermate nuttig voor de bijen die het al zo moeilijk hebben.
In de nazomer als deze plant in bloei staat is er op dat moment niet zo heel veel voor de bijen.
Doordat deze planten enorm groot worden, met duizenden bloemetjes is hij op dat moment zeer belangrijk voor de bijen.
Helaas wordt dit vergeten en wil men ze alleen maar vernietigen
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ja, als voedsel. De jonge, sappige stelen (rood gevlekt en van binnen hol) van de Fallopia japonica kun je verwerken als rabarber. Er kan jam of moes van gemaakt worden. Maar het bevat wel - net als rabarber - oxaalzuur, dus je kunt er niet al te veel van eten.

En de plant bevat resveratrol. Dat is een polyfenol (fyto-oestrogeen) met antioxidatieve, ontstekingsremmende, antivirale, neuroprotectieve en chemopreventieve eigenschappen. Er kunnen dus medicijnen van gemaakt worden.
------------------------------
Bovendien gebruikt de Japanse duizendknoop gifstoffen als voedingsbron. Daarom wordt ie in Duitsland en de VS aangeplant om terreinen schoon te maken.
Toegevoegd op 26 juli 2018 15:48: tekst
Amadea
5 jaar geleden
zondag
5 jaar geleden
Wordt dat gedaan?
Amadea
5 jaar geleden
Volgens https://www.ivn.nl/afdeling/zutphen/nieuws/japanse-duizendknoop-eet-hem-op wel, ja. En daar staat gelijk nog een nut in. Kan ik mooi toevoegen aan mijn antwoord.
Exoten hebben geen natuurlijke vijanden en verdrijven de lokale planten. Hier overleven ze zelfs de composteerinstallaties en tasten de wegen langs de rivieren aan. Niet zo'n goed idee dus.