Er komen nu al puntjes boven de grond van krokussen; gaan deze de winter wel overleven?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Flora
4.3K
Amadea
6 jaar geleden
Weet je wel zeker dat het krokussen zijn? Ik denk eerder aan herfsttijloos.
Ivana
6 jaar geleden
Komt goed hoor!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Weet ik inderdaad zeker, Amadea. Ik heb ze zelf geplant. :-) Vandaag zag ik kleine, groene puntjes boven de grond. Ivana; kunnen ze tegen vorst?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ja bij mij ook al krokussen. Zeker al ruim 1 cm.

Antwoorden (2)

De eigenaar van een hoveniersbedrijf legt uit:
De aankomende vorstperiode hoeft niet gelijk het einde te betekenen voor alle bloembollen in jouw tuin. Veel soorten bloembollen kunnen redelijk wat vorst hebben.
In principe bevriezen bloembollen namelijk niet. Bloembollen drogen uit wanneer ze lange tijd onderhevig zijn aan vorst. Door de vorst kunnen planten namelijk geen vocht opnemen.
Van nature zijn bloembollen hiertegen goed beschermd. De hele voorraad zit immers al opgeslagen in de bol.
Bloembollen die in de grond zijn blijven zitten, zoals in openbaar groen en plantenperken, hebben een voorsprong op de bloembollen die laat in het seizoen geplant zijn. Deze (vaste) bloembollen zullen ook eerder boven de grond zichtbaar zijn.
Het is zelfs zo dat bollen een koude prikkel nodig zijn, in de vorm van vorst, om de bloem te vormen.
Geen reden voor grote paniek dus.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Denk dat je nooit eerder had gekeken naar krokussen in de herfst.
Want het is volkomen normaal dat de punten nu al boven de grond komen.
Ook de narcissen, komen nu boven en de blauwe druifjes zitten al in het blad.
Ze zijn volkomen winterhard.