Kun je van gemaaid gras compost maken? Zo ja, hoe ?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Flora
8K
TurfGraver
6 jaar geleden
Ja dat kan. Google maar eens op 'compost maken'.
TurfGraver
6 jaar geleden
Gemak dient de mens.
http://nl.lmgtfy.com/?q=Compost+maken

Antwoorden (1)

Gras is erg moeilijk te composteren, maar het kan wel. Je gebruikt er best geen compostvat voor, maar een bak of een hoop.
Laat het gemaaide gras enkele uren op het gazon drogen voor je het verzamelt, zo vermindert het volume. Zorg ervoor dat je genoeg bruin materiaal tussen het gras mengt, leg eventueel in de herfst een voorraad aan van herfstbladeren en dennennaalden.

Toegevoegd na 5 minuten:
Wie enkel fijn materiaal zoals grasmaaisel op de composthoop gooit, stelt de compostbeestjes voor een vrijwel onmogelijke taak. De grote hoeveelheid voedingsstoffen zorgt ervoor dat de beestjes hyperactief aan de afbraak van het verse materiaal beginnen. Door de warmte die hierbij vrijkomt, zal de temperatuur snel oplopen. Daarnaast raakt door de hoge activiteit ook de aanwezige zuurstof snel uitgeput. Door het tekort aan zuurstof en de hoge temperatuur zullen de compostbeestjes eerst langzaam stikken en daarna verbranden. Bij gebrek aan zuurstof, zullen andere bacteriën een rottings- of vergistingsproces starten. Wie daarna de hoop gras nog durft beroeren, bemerkt een slijmerig, nat boeltje binnenin en een zure, rottige geur in de omgeving. Gras composteren is dus enkel mogelijk indien je van bij het begin van het composteringsproces voldoende droog en grof materiaal bijmengt.
SimonV