Wat is het verschil een lotusbloem en een waterlelie?

Dus hoe kun je ze van elkaar onderscheiden?
Waarin verschillen ze van elkaar?
Ik weet dat het 2 bloemsoorten zijn maar ze lijken zo op elkaar...

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Flora
27.5K

Antwoorden (1)

Hoewel er op het eerste gezicht overeenkomsten met elkaar zijn hebben genetici vastgesteld dat waterlelie en lotus niet aan elkaar verwant zijn. Onder de waterlelies bestaan er meer dan vijftig soorten en een honderdtal hybriden.
De lotus kent maar twee soorten en vormt binnen het botanische systeem een geheel eigen familie. De ene soort lotus komt uit Zuid-Amerika, en de andere is Aziatisch-Australisch.

Lotusbladeren groeien aan het uiteinde van stengels die vastzitten aan een knol in de bodem van het water. De bloemen zweven een paar centimeter boven het wateroppervlak en geuren heerlijk.. De bloei is (in de volle zon) overvloedig. Ze hebben watertemperaturen nodig die hoger zijn dan 20 graden Celsius. In de winter kunnen ze dus alleen overleven in warme streken.

Leliebladeren drijven op het wateroppervlak en zitten vast aan de wortelstok via lange stengels. De bloemen drijven eveneens op het wateroppervlak. Alle soorten en variëteiten van de waterlelie hebben stilstaand, voedselrijk water nodig om te kunnen groeien en bloeien. In Vlaanderen en Nederland komen van nature de gele plomp (Nuphar lutea) en de witte waterlelie (Nymphaea alba) voor.
Amadea
6 jaar geleden
Antoni
2 jaar geleden
De blauwe lotus maakt volgens https://nl.wikipedia.org/wiki/Blauwe_lotus deel uit van de Waterleliefamilie (Nymphaeaceae). Is de blauwe lotus (dus) geen 'echte' lotus?
Amadea
2 jaar geleden
Nee, het is een waterleliesoort die in Oost-Afrika (Nijlgebied) voorkomt. De lotus is geen familie van de witte en de blauwe waterlelie.