Wat is de algemene veel voorkomende flora in Hongarije?

Welke en wat voor soort planten kan je vinden in Budapest in het algemeen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Flora
1.9K

Het beste antwoord

Plantenwereld

Hongarije is een bosrijk gebied, met name in Transdanubische middelgebergte en het Alpenvoorland. Het grootste bosgebied is het Bakony-woud. Tevens zijn er voor de burgers ook mooie bossen in de berggebieden, zoals de Börzsöny, Bükk, en Mátra te vinden. Men vindt er eikenbossen, beuken en essen. De gevarieerdheid van deze gebieden bestaat nog steeds, alleen het totaal aan bossen is in de loop der jaren gedaald naar 14% van de oppervlakte van het land. Met name de laagvlaktes zijn bijna volledig ontbost. In de hogere bergen zijn vooral eikenbossen, naaldwouden en nog een aantal loofboomsoorten te vinden.

De zoutsteppen zijn de afgelopen twee eeuwen bijna volledig in cultuur gebracht (nog ca. 7% bossen) en dat heeft uiteraard grote invloed gehad op de vegetatie. Wat nog vrij veel voorkomt is strandmelde en nog wat andere halofytensoorten (plantensoorten die op sterk zouthoudende grond kunnen leven). Het Hongaars Struikgewas bestaat voornamelijk uit:

witte abelen

Jeneverbessen

grassoorten als dravik, duinriet en fakkelgras.

De zoutsteppen zijn de afgelopen twee eeuwen bijna volledig in cultuur gebracht (nog ca. 8% bossen) en dat heeft uiteraard grote invloed gehad op de vegetatie. Wat nog vrij veel voorkomt is strandmelde en nog wat andere halofytensoorten (plantensoorten die op sterk zouthoudende grond kunnen leven). Verder staan er her en der nog eiken en berken zijn er veel acacia’s geplant om de funeste verstuivingen tegen te gaan. Struikgewas bestaat uit witte abelen (populierensoort) en jeneverbessen en verder grassoorten als dravik (soort zwenkgras), duinriet en gewoon fakkelgras.
Het Alpenvoorland of Alpokalja is ook vooral begroeid met eikenbossen, sommige hellingen met naaldwouden, en verder witte beuken, olmen, esdoorns en populieren.
Het Transdanubisch heuvelland en het Mecsekgebergte hebben een gevarieerde, naar het mediterrane neigende flora. Deze hellingen zijn begroeid met de bekende donseiken, pluimessen, haagbeuken en moseiken, maar ook veldesdoorns, Hongaarse linden, rode beuken en aangeplante naaldwouden. In het natuurreservaat Zselic komen oerbossen voor van loofbomen en naaldbomen. In maart en april groeit hier al o.a. nieskruid en Hongaarse herfsttijloos. Daarna volgen nog aapjesorchis, Kaukasische zonnebloemen, pioenen en bedstro en in de zomer goudkervel en vingerhoedskruid.

http://www.landenweb.net/hongarije/planten/