Zijn (pikante) foto's maken van je vriendin strafbaar als je beide minderjarig bent.

Toen ik minderjarig was, had ik een vriendinnetje waar ik ook seks mee had. (zoals wel vaker gebeurt rond die leeftijd) Op een dag leek het ons leuk om daar een paar foto's van te maken en dat hebben we toen ook gedaan.

We waren toen 16/17

Deze foto's heb ik nu nog en ben inmiddels al een tijdje boven de 21.

Nu is mijn vraag, is dit strafbaar? Was het al strafbaar toen de foto's gemaakt werden of is dit het pas nadat ik meerderjarig werd.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Het bezit van die foto's is inderdaad strafbaar. Als ze waren ontdekt toen je nog 16/17 was ook al, al was het toen misschien met een sisser afgelopen. Maar nu kun je hier echt heel veel problemen mee krijgen.

Hoe jammer het ook is voor een leuke herinnering waar helemaal geen misbruik aan te pas is gekomen: die foto's zou ik toch maar wegdoen. Op een permanente manier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja, dit is strafbaar gesteld in artikel 240b Wetboek van Strafrecht; Virtuele kinderpornografie.

Toegevoegd na 1 minuut:
Artikel 240b

Met gevangenisstraf van ten hoogste 4 jaren of
geldboete van de vijfde categorie wordt gestraft degene die een afbeelding - of een gegevensdrager, bevattende een afbeelding - van een seksuele gedraging, waarbij iemand die kennelijk de leeftijd van achttien jaar nog niet heeft bereikt, is betrokken of schijnbaar is betrokken, verspreidt, openlijk tentoonstelt, vervaardigt, invoert, doorvoert, uitvoert of in bezit heeft.

Met gevangenisstraf van ten hoogste zes jaren of geldboete van de vijfde categorie wordt gestraft degene die van het plegen van een van de misdrijven, omschreven in het eerste lid, een beroep of een gewoonte maakt.

Toegevoegd na 2 minuten:
Dit was al strafbaar ten tijde van het maken van de foto's, dus toen je nog minderjarig was.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En wat nu als iemand eruit ziet als 20 maar eigenlijk nog 15 is? Dan is het dus volgens artikel 240b NIET strafbaar?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je móet dus ergens aan de hand van iets aan kunnen tonen dat jij (als benadeeld meisje bv. als zo iets uit zou komen) op het moment van die foto nog geen 18 was?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, NeeQr, het is juist andersom: het is óók strafbaar om een pornografische afbeelding te hebben van iemand die onder de 18 *lijkt*, ook al kan niet bewezen worden dat diegene onder de 18 *is*. Pornografisch materiaal van iemand die op het moment van maken onder de 18 was, is sowieso verboden. Maar het is niet altijd mogelijk om te traceren wie het slachtoffer op de foto was, en daarmee niet altijd mogelijk om te bewijzen dat diegene toen minderjarig was. Daarom deze relatief nieuwe regel, waarbij je al strafbaar bent als degene op de foto minderjarig *lijkt*.
16 -17
Dat mag niet ,maar dat is grijze zone...wie kan nu uitmaken of je 17 of 18 bent?
Moet er de leeftijd natuurlijk niet bij zetten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Officieel is het strafbaar. Ik neem niet aan dat jij er foute bedoelingen mee hebt, maar ik zou ze toch zeker van de computer verwijderen. Dat is ook wel zo eerlijk tegenover je toenmalige vriendin. Als jij de herinnering toch niet kwijt wilt, zet de foto's dan op CDrom of USB-stick en zorg dat die nooit in andere handen komt dan de jouwe. Doe dit alleen als je heel zeker weet dat je ex daar geen problemen mee heeft. Vernietig ook alle afdrukken ervan.