Ja hoor, maar dan moet je je nergens laten registreren: dus geen auto, geen paspoort, geen bankpas, geen bieb-pas, geen internet, etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja en nee
als onbekende wel
maar als je bekend bent weer niet omdat er dan hele dagen fotograven om je heen hangen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de openhaard knettert, ik de gordijnen heb gesloten, de mobieltjes zijn uitgezet net zoals de deurbel, dan heb ik echt privacy.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zeker is er in nederland privacy..
kijk maar naar de streep bij het postkantoor daar moet je achter wachten zodat diegene voor je privacy heeft..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is een vorm van privacy. Oftewel, je hebt hiermee aangetoond dat deze vraag positief beantwoord moet worden. Plusje:)
Alleen wat er in je hoofd afspeelt en wat je niet deelt met anderen of opschrijft is privé.

Alle andere vormen van privacy zijn inmiddels weg. Door middel van je mobiel weet de politie en inlichtingendienst waar jij bent. 24/7. Als ze je mogen volgen natuurlijk, maar dat verzoek wordt al snel goedgekeurd.

Alles wat je online plaatst kan gekoppeld worden aan jou als persoontje.

Vroeger was het kleinschaliger. Als je iets tegen de buurman zei wat hij niet moest doorvertellen. Wat je dan weer later van iemand anders hoort. Kleine samenleving.

Maar met de komst en evolutie van internet is er geen privacy meer.

Tevens bij de bron een korte film over privacy. Die je zeker aan het nadenken zal zetten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hier heb ik wat aan! top!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
super goed filmpje, thnx!
In mijn private ruimte kan ik doen wat ik wil. Ik ben niet verplicht de telefoon op te nemen, en ik mag zelf weten wie ik binnenlaat. Niemand kan me zien als ik dat niet wil, niemand kan horen wat ik zeg, niemand weet hoe ik precies mijn tijd doorbreng.

Ja dus, er is privacy in Nederland.

Dat ik wel zichtbaar ben zodra ik de publieke ruimte betreed en daar zelfs niet altijd anoniem ben, heeft met privacy niets te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies, ligt eraan in wat voor een opzicht je "Privacy" bekijkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, maar op het moment dat jij binnenshuis je telefoon opneemt is het weg met je privacy.
Jij meent dat je privacy hebt zolang je je in je huis opsluit en van geen enkele communicatiemiddel gebruik man. Ik noem dat geen privacy.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoezo is het weg met mijn privacy zodra ik de telefoon opneem? Het gaat erom dat ik zelf de keuze heb óf ik de telefoon opneem. Als ik - naar eigen keuze - de telefoon opneem, is dat geen inbreuk op mijn privacy. Of denk je dat ik afgeluisterd wordt? Spannend!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je wordt niet afgeluisterd, maar alle telefoongesprekken worden volgens europese richtlijnen minimaal 6 maanden bewaard. Da's geen fabel, maar harde realiteit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Overigens: niemand heeft het over opsluiten. Het punt dat vaak wordt vergeten bij privacydiscussies is dat er zoiets is als een private ruimte en een publieke ruimte. In de publieke ruimte heb je - nu of in welke tijd dan ook - per definitie geen privacy. Dat is een contradictio in terminis. Ter vergelijking: als jij de vraag stelt "zijn er in Nederland nog plekken met beschutting tegen de regen?" dan kan ik zeggen: "ja, op allerlei plekken met een dak." Dan kun je wel roepen dat je je niet wilt opsluiten onder een dak en de lucht wilt kunnen zien zonder raam tussen jou en de lucht, maar daarmee ben je automatisch niet beschut tegen de regen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat is dan de inbreuk op mijn privacy? Dat ik van een dienst gebruik maak en mijn gebruik van die dienst wordt geregistreerd? Poeh. Wat erg.
Op elke wc-deur zit nog steeds een slot.
Dus ja, er is nog privacy.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Nederland bestaat nog maar heel weinig privacy, vrees ik.

Immers als ik ergens mijn postcode opgeef, worden alle gegevens die over mij bekend zijn, en dat zijn er nogal wat, automatisch bijgevoegd.

Moet ik een medicijn bij mijn apotheker of arts bestellen..dan is het opgeven van mijn geboortedatum voldoende om al mijn gegevens op hun beeldscherm te toveren.

In Nederland staat iedereen vele honderdtallen keren geregistreerd in vele honderdtallen administraties van vele honderdtallen instanties en bedrijven.

Er wordt zelfs een winstgevende handel gedreven in adressen alsmede de bijbehorende persoonsgegevens.

En dus..ondanks de wet op de privacy..is het knudde gesteld met onze privacy.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Thuis wel, al is het aan te raden je huis in alufolie te wikkelen en alle draden in de meterkast door te knippen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij is privacy (en veiligheid) meer een gevoel. En ik heb het gevoel dat ik NIET wordt gevolgd. Dat ik dus gewoon mijn gang kan gaan.

Maar nu heb ik ook helemaal geen slechte of asociale bedoelingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee! Er komen steeds meer camera's op drukke plekken in grote steden.
Op snelwegen zijn camera's die je kenteken registreren en kijken wanneer je waar heenrijdt. Vooraf werd gezegd dat deze gegevens niet langer dan een maand bewaard zouden worden, later bleek dat men deze gegevens veel langer bewaarde. Je kan altijd gevonden worden met je mobiel, eerst in een straal van ongeveer 100m met driehoeksbepaling met telefoonmasten, maar tegenwoordig met smartphones wel tot op 1m nauwkeurig.
Je hebt in je paspoort 3 vingerafdrukken staan, laatst zag ik een documentaire over een jongen van een universiteit die met het grootste gemak je pasfoto en je vingerafdrukken van de paspoort kon downloaden. Landen zoals Duitsland en België gaven aan niet zo extreem aan dit soort dingen te doen als in Nederland.
Ze kunnen werkelijk alles over je te weten komen!
Ik vind het zorgwekkend om te zien dat Nederland ook nog eens zo weinig doet aan de beveiliging van jouw gegevens.
Je hebt een digid code die heel veel gegevens van je weet. Je mag geen buitenlandse bankrekeningen meer hebben, en ze komen er ook achter als je dat wel hebt.
Naast de slechte beveiliging vind ik het ook zorgwekkend dat er geen duidelijk registratie systeem is om te weten wie er naar jouw gegevens kijkt.
Er is privacy als je geen digid-code hebt, een oud paspoort, een telefoon die je van internet hebt, zonder hiervoor je naam op te hebben gegeven. Je sim kaart moet je dan niet-naamgebonden in een telefoon winkel kopen, en je moet ook geen auto bezitten. Maar wat nu als er ook gezichts-herkennings software op openbare camera's komt; dan zijn we al onze privacy kwijt.
Ohja, en als je veilig wil surfen moet je een proxy-server gebruiken met een dynamisch IP-adres
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, we laten overal onze sporen na. Of we nu geld overmaken, bellen, email-en, gebruik maken van een zoekmachine of een vliegreis maken, bijna al onze bewegingen zijn te traceren. En niet alleen door onze eigen overheid. Ook de Amerikanen maken dankbaar gebruik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Privacy is in dit land door verschillende wetten geregeld.
De wet op de persoonsbescherming, wet op de computercriminaliteit ( regels over aftappen en afluisteren)
en de Telecommunicatiewet (regels over spam en ongewenste reclame) Het briefgeheim komt uit de grondwet.

Privacy en andere rechten kunnen botsen zoals bij 'bloggen' op of over het werk. 'Twitter', is ook iets waarbij je zelf de keuze hebt hoeveel privacy je zelf opgeeft. Dit heb je dus zelf in de hand. Inbreuk van copyright door een anoniem persoon op een filesharing netwerk zoals Kazaa, kan ook voor privacy conflicten zorgen. Een internet provider kan dan gedwongen worden adresgegevens af te geven. De politie komt ook bij opsporing van strafbare feiten vaak in aanraking van privacy van verdachten en getuigen, om nog maar niet te spreken van afluisteren van geheime diensten.

Wil je je privacy bewaken is de eerste regel dat je je dus op internet afschermt. Daar zijn div. technische mogelijkheden voor; maatregelen tegen spyware zoals cookies etc. Het gebruiken van proxies, anonieme remailers en van encryptie software zoals PGP.
Er is ook nog zoiets als foto`s en portretrecht, waarmee je publicatie kunt verbieden van jouw beeltenis. Dit wordt ook verboden door de regels op de privacy. Je moet er toestemming voor geven als je kunt aantonen dat redelijk belang in gevaar komt. Dit is dan meestal het belang van je privacy. Als de foto of film nieuwswaarde heeft, moet dit belang eerst worden afgewogen tegen de vrijheid van meningsuiting. Als men dus een filmpje van jou zonder jouw toestemming op youtube zetten, kun je diegene dus aanklagen en volgt er een sanctie.

De privacy is hier dus goed geregeld en je kunt je dus altijd beroepen op het wettelijk recht van je privacy.
Het ligt dus ook veel aan jezelf hoeveel je van jezelf wilt prijsgeven. Het is alleen zo jammer dat je er zoveel moeite voor moet doen. Om op je PC. bijvoorbeeld anoniem te kunnen werken/surfen zou je dan ook Java uit moeten zetten en dan is het wel zo dat je vele sites niet meer kunt bekijken. Zover om alles te encrypten zullen weinigen gaan.

Toegevoegd na 5 minuten:
Sorry, verkeerd aangegeven dat je toestemming moet geven als je kunt aantonen dat redelijk belang in gevaar komt, i.p.v. toestemming geven moet dit zijn 'verbieden'.
amc
13 jaar geleden
Zoals ze idd laten zien in het filmpje privacy matters,
We zijn langzaam op weg naar een algehele controle staat.
Het gaat op een hele sluwe manier want je kan zien dat de burgers zelf al vragen om camera bewaking.
Dat is nu precies waar ze heen willen nog f f en dan worden we gechipt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alleen op papier, dus in Grondwet en in de holle woorden van politici.
Voor de rest ben je vogelvrij. Een belletje en ze weten dat je vanaf de wallen belt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
privacy ben je kwijt als er aangifte wordt gedaan van je geboorte.