Is een spermadonor alimentatieplichtig?

Als een echtpaar kinderen krijgt en dan gaat scheiden, zullen beide ouders moeten blijven bijdragen in de opvoeding en opleiding van de kinderen.

Hoe zit dat met een alleenstaande vrouw die zwanger wordt via de spermabank? Uit een eerdere vraag
( http://www.goeievraag.nl/vraag/sperma.96573 ) blijkt dat de spermadonor anoniem blijft tot het kind 16 is. In de eerste 16 levensjaren van het kind kan de donor dus geen bijdrage leveren.

Maar als van een 16-jarig kind de vader bekend wordt, en het kind gaat bijvoorbeeld studeren - is de vader dan wettelijk verplicht, een bijdrage te leveren aan de kosten?

Cryofiel
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K

Antwoorden (6)

Nee, ook na het 16e jaar, ook al is de vader bekend, is deze niet verplicht een onderhoudsbijdrage te leveren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een spermadonor kan nooit verplicht worden tot het afdragen van alimentatie. Mocht hij zelf willen bijdragen aan de kosten van de opvoeding en de moeder vindt dat goed, dan mag hij uiteraard bijdragen maar hem er toe verplichten is onmogelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee deze is niet alimentatieplichtig, de donor staat zijn zaad alleen af, als dat zo zou zijn, kan mijn oudste broer nog wat verwachten dan..
wel is het zo dat een kind later op zoek gaat aar haar of hem biologische vader, maar dit zal verder geen gevolgen hebben voor de donor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij mijn weten blijft de spermadonor gegarandeerd anoniem , ook na de16'de verjaardag van het kind.
Dus is die vraag niet relevant

Toegevoegd na 20 minuten:
Sperma van loket a : gegarandeerd anoniem
Sperma van loket b: anoniem , maar deur op een kiertje , voor later.
Heel weinig kandidaten gaan naar loket B

Toegevoegd na 26 minuten:
Donor uit het A loket , heeft noch rechten ,noch plichten achteraf ,waarom zou het dan voor loket B anders zijn? Er zouden dan nogal toestanden kunnen ontstaan....als spermadonor eist dochter op....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alleen een wettelijke vader is verplicht alimentatie/een bijdrage te betalen (=onderhoudsplichtig). Een wettelijke vader is iemand die een kind heeft erkend als zijn kind. Een spermadonor heeft zijn kind niet erkend (kan dat natuurlijk als nog wel doen, maar daar ga ik hierbij even niet van uit) dus is hij niet onderhoudsplichtig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er bestaat pas alimentatieplicht als er een juridische vader is.