Kan Wilders na vrijspraak (direct) in cassatie in het belang van de wet, of moet hij eerst in hoger beroep bij het gerechtshof?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Dit kan indien beide partijen dit verlangen (en een overeenkomst hierover sluiten), dit heet een sprongcassatie. De zaak wordt dan na eerste aanleg direct behandeld door Hoge Raad.

Cassatie in het belang der wet kan niet door partijen worden ingesteld, maar alleen door de procureur-generaal indien er voor partijen geen rechtsmiddelen meer open staan. Wel kan cassatie worden ingesteld door partijen indien er volgens een van de partijen sprake is van schending van het recht of verzuim van vormen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Hij zal eerst in Hoger Beroep moeten. Cassatie is trouwens niet iets wat vanzelfsprekend is. De Hoge Raad moet het verzoek altijd eerst beoordelen en dan wel of niet aannemen. De Hoge Raad kijkt niet naar de uitspraak maar naar hoe de uitspraak tot stand gekomen is. Met andere woorden, er wordt gekeken of de rechtsgang wel conform de voorschriften is bewandeld. Indien dit niet het geval is, zal de Hoge Raad de zaak terugverwijzen naar het Gerechtshof. Deze dient de zaak dan geheel opnieuw te behandelen.