heeft een ex partner van zeker 30 jaar geleden nog recht op een erfenis?

wanneer je 30 jaar geleden gescheiden bent en nu recht hebt op een erfenis van eigen ouders, zijn er dan nog regels voor ex partners?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1.6K

Het beste antwoord

De regels tijdens huwelijk zijn als volgt:
Een erfenis valt in de gemeenschap van goederen, tenzij er een zogenaamde uitsluitingsclausule is opgenomen in het testamen van de erflater of er in huwelijkse voorwaarden is opgenomen dat een erfenis niet in de gemeenschap van goederen valt. Is er dus verder niets geregeld zal een erfenis, indien je gehuwd bent, ook toekomen aan je partner.

Na het huwelijk:
Indien je niet meer gehuwd bent is er geen sprake meer van een gemeenschap van goederen en heeft de ex-partner GEEN recht meer op een deel van de erfenis, uiteraard tenzij de erflater in zijn testament expliciet opgenomen dat er de erfenis tevens aan de ex-partner toe zal komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Die ex partner heeft geen recht op een deel van de erfenis, tenzij er nog vorderingen zouden lopen.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet per definitie waar.. ligt aan wat er in het echtscheidingsconvenant is vastgelegd..
Ik kreeg 10 jaar na de scheiding nog een erfenis van zijn ouders, maar: er bleek geen echtscheidingsconvenant te zijn opgemaakt.
Dat is een contract betreffende het definitieve einde van het huwelijk, waarin dus alles geregeld is.
Omdat wij dat niet hadden, kon ik mijn erfenis nog krijgen.

Maar 30 jaar na een definitieve scheiding nog recht hebben op een erfenis?
Volgens mij moet je daar een notaris bij hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt alleen je eigen kinderen niet onterven, maar wel exen/mannen van je kinderen, dit moet de overledene dan wel bij een notaris geregeld hebben!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze ex partner heeft evenveel recht als iedere ander niet familielid, n.l. geen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat ligt eraan of je ex in het testament beschreven staat of niet.als hij erin staat heeft hij er recht op,als hij er niet instaat heeft hij nergens recht op.