Mag je een baby dat 100% nederlands is een afrikaanse naam geven?

Mag dat eigenlijk, want het komt niet voor, dus het zal wel niet mogen, of mag het wel maar doet niemand het?

Waarom mag het niet, wie hebben dat besloten, en waarom?

Toegevoegd na 34 seconden:
dat = die, sorry voor de spelfout.

Toegevoegd na 3 minuten:
En Waarom komt het nauwelijks voor?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het komt misschien niet zo vaak voor, maar het gebeurt wel degelijk hoor. Ik heb in mijn leven meerdere mensen ontmoet die Nederlandse ouders hebben, in Nederland geboren zijn en geen Afrikaanse voorouders hebben, maar wel een Afrikaanse naam hebben als officiële voornaam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mag dat niet? O, wat achterlijk! Je mag toch zelf weten wat voor naam je je kind geeft?

Het beste antwoord

Namen kunnen geweigerd worden bij de Burgerlijke stand, maar dit gebeurt niet vaak.

Als je een leuke Afrikaanse naam weet, dan zou het dus in de meeste gevallen gewoon mogen. Maar de vraag is: Gaat je kind er later blij van worden dat hij/zij bijvoorbeeld Rafiki genoemd gaat worden.

"Wil je echt iets aparts? Hou er dan rekening mee dat namen geweigerd kunnen worden bij de burgerlijke stand. Al gebeurt dat (helaas) niet vaak. Met als resultaat dat er nu echt mensen rondlopen met namen als Salami, Rockey, Jay-Jay, Bambi, Xanadu, Bunny, D'artagnan en Metallica. "

http://www.damespraatjes.nl/content/view/104/1/

Toegevoegd na 1 minuut:
Een kennis van mij is het overkomen dat hun naam geweigerd werd. Ze wilden hun spruit Prins noemen, dat mocht niet, omdat Prins gelieerd was aan het Koninklijk huis oid. Zij hebben er noodgedwongen maar Prinz van gemaakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alike?? Wauw, dan hadden we in ons dorp 36 jaar geleden al iemand die een Afrikaanse naam had, maar geloof me, ik vermoed dat haar ouders niet vaak de andere kant van de nederlandse grens hebben gezien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Evelien ook? Dat klinkt zo Nederlands... leuk om te weten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vraag me af of Prinz daar straks blij mee is dat hij zo heet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar had ik ook al zo mijn twijfels over... maar goed, daar ga ik niet over.
Kimath
13 jaar geleden
Wat zielig voor die kinderen, met zo'n rare naam zitten.
En ook voor de leraren, die moeten ineens allemaal aparte namen onthouden, die al even apart gespeld worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Kimath: als de spelling niet moeilijk is, is het juist handig voor de leraar. Als iemand een heel aparte naam heeft, is het makkelijker te onthouden welk gezicht er bij die naam hoort. 30 Jantjes in een klas is veel lastiger, en daar heb je bij aparte namen geen last van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ach, als je ziet dat namen als Maikel en Sjaron en andere verNederlandste Engels namen ook mogen, dan mag er toch heel wat.

Andere antwoorden (8)

Normalerwijze is dit toegestaan. Je mag je eigen kind eender welke voornaam geven, zelfs een zelf uitgevonden naam, zolang het maar geen rasistische of beledigende namen zijn..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je mag je kind alle namen geven die je wilt, alleen namen die beledigend zijn of geen naam maar een scheldwoord, mag je niet geven.
als de naam een bestaande naam is mag je deze gewoon geven
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het lijkt mij dat je je baby mag noemen hoe jij dat wilt. Waarom zou je je baby geen buitenlandse naam mogen geven? Je ziet zelfs bij de beroemdheden dat ze hun baby een wel hele rare naam geven. Zoals: Bloem, Vlinder, blanket, apple enz....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In principe ben je als ouders vrij in de keuze van de voorna(a)m(en) van je kind. Het komt een enkele keer voor dat de ambtenaar van de Burgerlijke Stand een voornaam weigert, omdat deze 'ongepast is of overeenstemt met een bestaande geslachtsnaam (tenzij die naam ook een gebruikelijk voornaam is). Zo mag je je kind wel Jans Jansen noemen, omdat Jans zowel een (deel van een) geslachtsnaam als een voornaam kan zijn, maar zul je tegenstand krijgen als je tot Bakker Jansen besluit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat mag gewoon.
In principe mag je je kind elke naam geven die je wilt, zolang het maar niet beledigend, grof o.i.d is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aangezien er goede antwoorden zijn gegeven op het eerste deel van de vraag van mij een antwoord op het tweede deel:

Het komt niet vaak voor dat een Nederlands kind een Afrikaanse naam krijgt, omdat die namen vaak onbekend zijn. Daarbij komt dat sommige namen ons vreemd in de oren klinken omdat wij er niet aan gewend zijn.
100 jaar geleden hadden we natuurlijk ook niet alle namen die we nu aan de kinderen geven. Nu hebben we allemaal italiaanse, franse, engelse e.d. namen en vinden we dit helemaal gewoon.
Dat zal wellicht ook nog wel met afrikaanse namen gebeuren. Er zitten echt hele mooie tussen.

Ik heb mijn kind een buitenlandse naam gegeven terwijl het kind 100% NL is. Het is een naam die prima kan in NL maar niet vaak voorkomt (zonder moeielijke uitspraak). Dat is juist mooi.

Let er inderdaad wel op dat een kind de rest van zijn of haar leven door moet met een naam. Die moet dus ook voor een volwassene geschikt zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+; ik word nu wel nieuwsgierig naar de naam van je kind.
Het is inderdaad wel van belang dat een naam een leven lang mee kan. Een prachtige Afrikaanse naam is misschien schattig voor een baby; maar ook voor een volwassen man of vrouw ?
Het is ook wel handig dat de naam redelijk uitgesproken kan worden, anders wordt de naam snel verbasterd of verkort.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ter correctie.
Je hebt geen mensen in Nederland en daar buiten die 100% Nederlands zijn. Van zo'n Nederlander is geen gen-code bekend, dus dan kun je ook niet vaststellen.

Maar één met blonde krulletjes, blauwe ogen, klompendragend en met een windmolentje in de hand mag je gerust een Afrikaanse naam geven en er zijn er meer van dan je denkt.