detentie ongeschikt/aanvragen/regels

Bij deze mijn vraag;

Een vriend van mij is zoon jaar geleden veroordeeld voor oplichting.
240 taakstraf, verplichte therapie van 3 jaar, 1 jaar voorwaardelijk met de proeftijd van 2 jaar.
En 2 jaar intensief reclasseringstoezicht.
En een schadevergoedingsmaatregel.

Nu is het zo dat in die tijd door een forensisch psygoloog een onderzoek is gedaan hier kwam uit; licht verminderd toerekeningsvatbaar.
Ook leek zowel de reclassering als de forensisch psygoloog en de huisarts dat detentie hem nog meer psychische schade aan kan brengen.
I.v.m de persoonlijkheidsproblematiek,de antisociale( liegen,manipuleren,delictgedrag) en borderline trekken (stemmingswisselingen,identiteitsproblematiek,impulsiviteit) posttraumatische stressstoornis.
Hij heeft er nu 1,5 jaar therapie al op zitten bij een instelling, alleen is het niet goed van de grond te komen en lijken de persoonlijke problematiek nog teveel op de voorgrond te spelen en is hij aangemeld voor intensievere therapie doormiddel van dagbehandeling

Helaas te veel tekens voor veder vervolging verhaal zie aanvulling

Toegevoegd na 33 seconden:
Hij moet een behoorlijk hoge schadevergoeding terug betalen, wat voor hem totaal niet haalbaar is met een uitkering.
Ze eisen €2500 per maand en er kan niet over gepraat worden.
Dus nu dreigt er vervangende hechtenis.

Toegevoegd na 1 minuut:
Hij kan geen gratie of iets anders aanvragen voor de vervangende hechtenis.
Omdat het geen straf is maar een maatregel.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat is je vraag? En is dat een andere vraag dan de rits vragen die je al over dit onderwerp hebt gesteld?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik maak mij grote zorgen omdat hij nu moet stoppen met de therapie voor de vervangende hechtenis.
Terwijl destijds bleek dat detentie totaal niet geschikt was, de rechter is hier toen in mee gegaan,
Maar nu hebben we te maken met het CJIB. Is het mogelijk om voor hem een detentie ongeschiktheidsverklaring aan te vragen?
Hoe doe ik dat?
Wat zijn de voorwaarden daar aan?
Zijn er richtlijnen voor? En kan het uberhaupt wel aangevraagd worden voor deze maatregel? Wat hij gedaan heeft keur ik niet goed, maar iemand in detentie stoppen terwijl er destijds is aangetoond dat het er alleen maar erger van kan worden lijkt me al helemaal NOT DONE.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik moest mijn vraag veder wel bij reactie zetten aangezien ik geen tekens meer had.... Ik heb hier inderdaad al andere vragen overgesteld alleen tot nu toe nog niet echt een heel helder duidelijk antwoord op gehad helaas.
En er zijn wat kleine dingetjes veranderd dus vandaar......
Ook de jurofoon gebeld maar zelfs die kunnen me niet helpen, dus dachtzet ik hem er nog maar eens op maybe dat iemand hier het toch weet.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De reden dat je geen antwoord krijgt waar je verder mee kan, is dat dit echt een te specialistische materie is voor Goeievraag. Wij kunnen hier echt niet meer van maken, de vriend van je zoon heeft een jurist nodig die zich echt in zijn dossier verdiept.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat het goed zou zijn als jij of die vriend eens navraag zou doen bij een jurist.
Er zitten teveel haken en ogen aan zo'n verhaal waarom iemand wel of geen ongeschiktheidsverklaring te krijgen.
Ondanks je lange verhaal, zijn er nog teveel onduidelijke factoren. Je kunt je vraag in elk geval eens neerleggen bij de jurofoon of de wetswinkel. Daar zitten juristen die gratis juridisch advies geven. Als zij je niet direct kunnen helpen, weten ze in elk geval wel waar je terecht kunt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je echt een goed, specialistisch antwoord wilt en dus meer dan de algemeenheden die we hier continu kunnen blijven herhalen maar je niet zoveel mee opschiet, dan zul je naar iemand moeten gaan die en het hele verhaal goed kan bekijken, met het hele dossier erbij, en die vakkennis heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt,
En ik de vraag hier niet meer stellen oke? beloofd ;)

Antwoorden (2)

Ja dart is het recht je moet als je iets gedaan hebt wat niet kan of mag op de blaren zitten. hij kan gewoon een baan zoeken of heel zuinig leven en betalen. Verder zal hij zelf hulp moeten zoeken voor zijn problemen.
ronron1212
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tja als het zo makkelijk zou zijn...... Soms moet je iets veder kijken dan naar wat iemand gedaan heeft... En wel eens afvragen hoe het komt dat zo iemand dat doet... misschien is in zijn verleden duiken.... Goed is het nooit maar er zijn wel eens bepaalde gebeurtenissen waar van ik me voor kan stellen dat het zo gelopen is.....
http://www.goeievraag.nl/vraag/detentie-ongeschikt-sorry-vorige-vraag.91812

Je kunt de vraag blijven stellen, maar als hij een schadevergoeding moet betalen, zal hij die moeten betalen. De enige optie die er is en die je al meermalen voorgehouden is, is overleggen met alle betrokkenen, maar als het niets oplevert heeft hij toch echt pech.

If you can't do the time, don't do the crime...