Gratie aanvragen; zie uitleg

Kan je gratie aan vragen voor een schadevergoedingsmaatregel die in een strafzaak is opgelegd?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
bamibal
13 jaar geleden
Ik mag hopen van niet. Op welke grond?

Het beste antwoord

Waar Kumanie het over heeft is geen schadevergoeding maar een straf.

Op een uitspraak tot schadevergoeding is geen gratie krijgen omdat het geen straf is. De rechter bepaalt dat jij iets kapot gemaakt hebt en dat je de schade die je aangebracht hebt moet vergoeden. Vaak zal de rechter daarbij ook rekening houden met jouw vermogen om de schadevergoeding op te brengen. Ben je het niet eens met de rechter dan kan je in beroep gaan tegen de uitspraak.

Wanneer je de schade niet expres hebt aangebracht kan je een beroep doen op je aansprakelijkheidsverzekering wanneer je die hebt. Kan je daar geen beroep op doen dan is het laatste wat je kan proberen om een regeling te treffen met degene waarbij je de schade hebt aangebracht.
Veel sterkte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat ligt er aan hoe hoog de geldboete is.
Onder de 340 euro wordt er geen gratie verleend.

Gratie wordt echter niet zomaar verleend. Ook is het vaak niet zo dat je dan helemaal geen straf meer krijgt. Een gevangenisstraf wordt dan bijvoorbeeld omgezet in een werkstraf, een werkstraf wordt bijvoorbeeld omgezet in een geldboete.

http://www.juridischkennisportaal.nl/wiki/strafrecht/gratie/gratie-de-voorwaarden-en-regels.htm

Je zou eens kunnen informeren bij de jurofoon of de wetswinkel (beide gratis juridisch advies)