Wat als een leraar een eigendom vernielt, kan je ergens aanspraak op maken?

Bij ons op school is gewoon de standaard regel dat je mobiel wordt afgepakt. Maar laatst had ik iets ergs gehoord, een leraar had een iPhone van iemand afgepakt en uit het raam gegooid. Mag de leraar dat gewoon doen? Mag de leraar het volgens de wet uberhaupt afpakken? Want ik vind onteigenen van eigendommen al veel te ver gaan maar dat een leraar dan een eigendom vernielt gaat over de top. Maar mag dit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
4.7K

Antwoorden (15)

Leraren zijn gewoon mensen. En als ze lesgeven, willen ze volledige aandacht van jou en je klasgenoten. Die iPhone zal hem dermate hebben geirriteerd, en dat zal hij heus wel hebben gezegd. Ik vind het logisch en normaal dat dit is gebeurd, en de verantwoordelijkheid van de eigenaar zelf. Als je de les niet wilt volgen, blijf dat gewoon een dombo, maar ga niet je lessen verspillen!!!

Toegevoegd na 8 minuten:
""dat"" moet zijn ""dan""
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben met Ineke eens, je komt om lessen te volgen, en al dat gedoe met de apparaten leidt continue af. Ik zou voor de les begint laten inzamelen in een doos bij de deur, alle telefoons, Ipods en Ipads en Iphones, alle mp-mannen horloges met internet erop, de laptop niet te vergeten haha, tot 1 kwartier voor de les is afgelopen blijft die dicht. Lekker ouderwets gewoon les volgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+, helemaal mee eens. Muziek luisteren doe je maar in je eigen tijd. Zo verspil je ook de tijd van andere mensen/klasgenoten, die wél gewoon les willen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik snap deze minnen niet..wat ineke zeg is wel waar je komt er voor te leren..+1 van mij vrouwke
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je in het klaslokaal bent, heb je de regels van de leraar aan te houden. Een leraar gooit nooit zomaar dat ding uit het raam. Het zal de druppel zijn. Jullie zullen nu wel uitkijken. Hij heeft gelijk!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Trouwens, wie zegt, dat die stuk ging? Ze kunnen echt wel tegen een stootje, en als je er zo gek op bent laat je het thuis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben het ermee eens dat dergelijke apparatuur storend is, maar dat is geen reden om ze te vernielen. Afpakken mag (de school mag daar zelf regels over maken), maar vernielen van persoonlijk eigendom is gewoon tegen de wet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een hoop dramatisch gedoe over die iPhone die waarschijnlijk niet kapot is. Die is gewoon in de struiken terechtgekomen. Die leraar zal hem op een voetgangerspad hebben gegooid, met de kans iemand te bezeren. Ik blijf erbij. Het gedrag van de iPodbezitter deugt van geen kanten. En als ik die leraar was, had ik ook nog een goed gesprek met de ouders. Hij staat er toch niet voor Piet Snot les te geven. Kom nou toch mensen, zie alles eens in het juiste perspectief.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een min, een iPhone uit het raam gooien vind ik echt belachelijk! Desnoods legt de leraar de iPhone op zijn bureau neer zodat de leerling hem later kan ophalen.
Maar uit het raam gooien? Kom op zeg..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die leerling zal best bloedirritant zijn geweest, maar vernieling van persoonlijk eigendom is gewoon een overtreding van de wet, hoe je het ook went of keert.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je een klaslokaal binnentreedt gelden regels. Uiteraard moet je niets vernielen, maar ik kan me zeker indenken als je herhaaldelijk gezegd heb, dant ding moet uit, en dan nog niet. Die dingen gaan helemaal niet zomaar kapot ook, dus een beetje overtrokken allemaal. Is waarschijnlijk z'n eigen leven gaan leiden, dat verhaal op die school. Echt vernielen is erop gaan staan stampen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Al is dit hele verhaal uit een duim gezogen, de vraag is of een leraar een telefoon zou mogen vernielen. Het antwoord is gewoon, nee, dat mag niet. Je kunt veel vinden over gedrag van leraar en leerling en vele andere zaken, maar dat zijn gewoon de feiten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk persoonlijk niet dat het ding( Ipod) echt vernield is. Ik voel wel even hier een generatiekloof, een Ipod is heilig voor de leerling, begrijp ik ook wel, maar voor de ouderen onder ons is de les heilig. Wel een leuk feit, hoe we er anders tegen kijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een min van mij, ben het tot op zeker hoogte met je betoog eens, maar het vernielen van andermans eigendommen kan echt niet. Als leraar hoor je hierboven te staan en een Iphone uit het raam mikken getuigt in mijn ogen alleen maar van een teken van zwakte en kan écht niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@kirstenwind: Ondanks wat de meesten denken ben ik toch echt niet zo jong meer hoor :P En toch vind ik dat het niet kan. Leraar en leerling horen gewoon respect voor elkaar en elkaars spullen te hebben. Dat vond ik "vroeger" al en dat vind ik nog steeds. Dat heeft niet zozeer met generaties te maken denk ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mee eens kay. Het is de taak van de leraar om de klas in toom te houden. Dit zal niet altijd makkelijk zijn, maar dan neem je andere maatregelen. Je stuurt iemand de klas uit of verzint een andere straf. Ik vind het erg raar dat Ineke zegt dat we de dingen in een juist perspectief moeten zien, terwijl we hier spreken van overtreding van de wet. Een docent kan niet boven de wet staan maar hoort een voorbeeld te zijn.
Het is natuurlijk niet netjes om iemand zijn iPhone uit het raam te gooien.
Maar ja er zijn afspraken op school en geen mobiel in de lessen is er één van.
Ken je het hele verhaal? Misschien was het wel de zoveelste keer dat die leerling zich niet aan de afspraak hield, had de leerling een grote mond tegen de leraar enzenz, je was er niet bij begrijp ik uit je vraag.
Dergelijke verhalen worden meestal nogal opgeblazen.

Over jouw vraag of een leraar dit mág afpakken , Ja, dat mag, dat is een door de school gemaakte afspraak waarvan iedereen op de hoogte is

Uit het raam gooien hoort hier natuurlijk niet bij, maar een leraar is ook maar een mens, die maken ook fouten. Misschien is het wel keurig opgelost tussen leerling en leraar en waait er nu een zeer dramatisch verhaal rond wat allang de wereld uit is (dat is mijn vermoeden omdat het meestal zo gaat)

Toegevoegd na 35 minuten:
Ik heb drie zoons op de middelbare school en hoor vaker dergelijke verhalen. Vooral over allerlei 'onredelijke' dingen die leraren doen en van ze vragen.
Mijn antwoord is dan altijd.
Als jullie je nou eens nét zo druk maken over jullie plichten, als over jullie rechten, dan praten we weer verder :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel wijs nelly3 +
Een Iphone mag idd tijdelijk! "afgepakt" worden als er in de regelementen staat dat deze niet gebruikt mag worden of aan mag staan of zoiets dergelijks.

Uit het raam gooien mag zeker niet en NEE ik vind dat NIET begrijpelijk er vanuit gaande dat het verhaal klopt. Een leraar is een volwassen persoon en zou moeten weten hoe hier mee om te gaan. Afpakken oke, uit het raam gooien NOT done! Zoiets zou je ook niet accepteren tussen twee volwassenen op wat voor locatie dan ook waar het gebruik niet is toegestaan.

Indien de betreffende iPhone hierdoor kapot is gegaan is die leraar daarvoor aansprakelijk. Er zal aangifte gedaan moet worden dat hij het apparaat kapot gemaakt heb. Op een school zou de eerste stap naar de mentor zijn en eventueel daarna de conrector of rector. Indien dat geen oplossing biedt, gewoon aangifte doen aan je verzekering opgeven, er zullen genoeg getuigen zijn van het voorval.
sterredag
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mee eens, vernieling kan gewoon niet. En dan zeker ook nog de "jeugd" beschuldigen van vandalisme...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aangifte van een strafbaar feit (vernieling) kun je doen bij de politie. Je zult de leraar aansprakelijk moeten stellen voor de geleden schade. Die zou eventueel zijn verzekering in kunnen roepen. Je eigen verzekering heeft met dit voorval niets te maken.
vernielen mag niet , maar afpakken wel.
iedere leerling weet dat het onder de les in je handen hebben van je mobiel niet mag, dat is al jaren zo..
ik vind wel de leraar erg ver gaan met een mobiel uit de raam gooien, als het kapot zou zijn gegaan, kan de leraar er wel aansprakelijk voor worden gesteld, en de kosten betalen.maar wees verstandig en gebruik je mobiel niet in de klas..dat scheelt een hoop ergenis
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een leraar mag een iPhone in beslag nemen, maar natuurlijk niet expres kapot maken. Over het afnemen maakt de school als het goed is vooraf expliciet regels. Het is dan niet zo dat je onteigend bent en dat een docent er van alles mee kan doen. Als dat toch zou gebeuren dan klop je eerst aan bij de mentor en eventueel de conrector/rector, of anders via de leerlingenraad.

Eerlijk gezegd heb ik altijdgrote twijfels bij zo'n verhaal. Je geeft zelf aan dat je het van horen en zeggen hebt. Soms worden verhalen erger gemaakt dan ze zijn. Mocht een docent over de rooie zijn gegaan, dan zal zo'n incident ook niet helemaal zonder gevolgen zijn natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat er met een Iphone wordt gewerkt in de klas.dat mag wel afgepakt worden,de reden van dat de leraar de Iphone uit het raam gooide,is dan misschien de schuld van de leerling,het kan zijn dat de leraar meerdere keren heeft gewaarschuwd en het dan geen zin heeft met de leerling.

Toegevoegd na 6 minuten:
Maar ik vind het vanme
zelf toch niet kunnen dat een leraar gewoon een Iphone uit het raam gooit,hij kan oo een ander oplossing vinden hoor!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ondanks de voorgeschiedenis mag een docent(e)
niemands eigendommen permanent in beslag nemen of beschadigen.
Geen geweld gebruiken tegen anderen en bij onmacht een meerdere raadplegen of de leerling(e)
uit de klas verwijderen of naar het hoofd der school sturen.
Anderzijds mag een leerling(e) ook geen spullen beschadigen of geweld gebruiken tegenover anderen.
Van beide zaken kan men aangifte doen.

(Buiten schooltijd komt men toch ook niet aan het vervoermiddel of woonhuis van de docent(e)?)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind ook dat dat niet kan. Een goede docent mag wel streng zijn of spullen tijdelijk in beslag nemen, maar als je zo boos wordt dat je dit soort dingen doet ben je een slechte docent. Ik denk trouwens ook dat dit soort verhalen vaak een beetje aangedikt worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ga hier niet de moralist uithangen maar probeer gewoon de vraag te beantwoorden.

De leraar mag een mobiel wel tijdelijk in bewaring nemen, zeker als daar regels voor gemaakt zijn, maar hoort hem na de les terug te geven.
Als hij dat niet doet dan heet dat volgens de wet ontvreemding (stelen) en kun je hem aangeven bij de politie. Je moet wel zeker weten dat je mobiel niet terugkrijgt.

Als hij de mobiel vernield door hem b.,v. uit het raam te knikkeren is de aanklacht ontvreemding en vernieling van andermans eigendommen. Ook dat kun je aangeven bij de politie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De docent heeft -als het verhaal waar is-
onwettig en zelfs gevaarlijk gehandeld, wie krijgt dat ding voor zijn/ haar hoofd.
Een Iphone met gooisnelheid in een kinderwagen kan een drama geven.
Dus is de docent schadeplichtig en strafbaar.
Een docent die zo weinig zelfbeheersing heeft dat hij dingen het raam uitflikkert als het hem niet zint is geen voorbeeld......
Overigens ben ik zelf docent geweest dus kan ik me heus wel in de irritatie inleven.
Wettelijk mag hij vergen dat dergelijke apparatuur niet in zijn klas gebruikt wordt en daartegen redelijke maatregelen nemen.
Daar valt vernielen en uit het raam gooien zeker niet onder.
Ik heb docenten wel eens door het lint zien gaan, geen pretje.
Je kunt -als je merkt dat je zo boos bent- beter even naar het toilet gaan of voor iets anders de klas uitgaan.
Dat je een keer heel kwaad wordt is niet zo verwonderlijk
maar dat is vaak een opstapeling van frustraties.
Dom van de docent, netjes in orde maken en niet weer doen .
En leerlingen, houdt ook eens rekening dat een docent ook maar een mens is en houd je gewoon eens aan de regels, het is zo ontzettend vermoeiend altijd de boeman
M/V uit te moeten hangen.
Docenten willen graag goed les kunnen geven en een leuke sfeer in de klas hebben.
Dan leer je het meeste en heeft de docent niet het idee voor de kat zijn viool les te geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die leraar zou zeker aansprakelijk kunnen worden gesteld voor vernieling. Net zoals iemand anders. Omdat iemand een positie van gezag heeft betekent dat nog niet dat hij/zij alles mogen doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De grote vraag blijft of de Ipod ook echt vernield is door de actie van de docent. Dan, je komt om lessen te volgen met medestudenten, klasgenoten en ook die hebben recht op een onverstoorde les. Ten eerste hindert bewuste persoon de docent in het lesgeven, daarnaast ook de medeleerlingen. Wat rest je anders dan afpakken? Of het mag of niet, ik denk dat daar nog een wet op moet komen, want het gaat de spuigaten echt uitlopen op scholen. Mocht een docent echt vernielen mag het niet, tijdelijk innemen wel, teneinde zijn taak uit te kunnen voeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga naar de directeur en bespreek dit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Afpakken, ok, zou ik ook doen als leraar zijnde en jij zou mijn lessen hiermee verstoren.
Uit het raam gooien kan natuurlijk echt niet, een leraar zou hier boven moeten staan en het op een passende manier op moeten lossen.
Het moedwillig vernielen dan wel beschadigen van andermans eigendommen kan natuurlijk echt niet en in mijn ogen is het echt een teken van zwakte van zo'n leraar.
En al die flauwekul hier over een 'generatiekloof' hier? Ik ben zelf 44 en snap echt wel dat het verdomd irritant is als op zo'n manier je lessen verstoort worden, maar wat willen jullie dan? dat de lijfstraffen weer terug ingevoerd worden? dat het rietje weer terugkomt? Kom op zeg, jullie zijn toch ook jong geweest of niet.....?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee in principe mag een school een mobiel maar afpakken tot het einde van je schooldag en vernielingen moeten vergoed worden als jij iets van de leraar stuk maak omdat je hem niet mag wedden dat je straf krijgt+ je moet betalen dus die regels gelden voor hem net zo goed