wanneer ben je detentie ongeschikt?

Wanneer ben je detentie ongeschikt?
Wie beslist dat en op welke grond waar van en welke regels staan daar voor?
En hoe kan je zoiets aanvragen, voor dat je de 'bajes' ingaat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
3.4K

Het beste antwoord

verstandelijk gehandicapten kunnen daar onder vallen. En dat staat al vast voordat het ter sprake komt.

Toegevoegd na 3 minuten:
psychiatrische aandoeningen

blind zijn (lijkt me ook wel duidelijk dat dat wel vast staat)

Toegevoegd na 5 minuten:
Wordt bepaald door een forensisch psychiater

ze noemen het ook wel somatische en/of psychische factoren

Toegevoegd na 10 minuten:
Het idee erachter is dus dat je niet geschikt bent om in een gevangenis te verblijven, soms heeft iemand zoveel zorg nodig dat deze niet in een gevangenis gegeven kan worden, dan ben je detentie-ongeschikt, dat wil niet zeggen dat iemand die detentie-ongeschikt is altijd gewoon vrij zal rondlopen.

Dat ligt ook aan de problemen, indien iemand een strafbaarfeit heeft gepleegd, en daardoor zelf zodanig gewond is geraakt dat het in een verpleeghuis moet verblijven.

Er zijn dus soms ook nog andere opties, dan detentie
sterredag
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is namelijk zo; Een vriend van mij was door de strafrechter veroordeeld tot het volgen van therapie, omdat destijds bleek uit psy.onderzoek detentie geen goede oplossing zou zijn.
De rechter heeft dat oordeel gevolgd. Nu had hij een schadevergoeding opgelegd gekregen die hij niet kon betalen, dan volgt vervangende hechtenis. Maar bij hem is aangetoond dat hij trekken van borderline heeft, anti-sociaalheids stoornis, posttraumatische stresstoornis, persoonlijkheidsstoornis. Nu is het zo hij had therapie, maar dat is afegbroken, omdat de forensiche psygoloog het nodig achtte om intensievere therapie te gaan volgen en gaf het advies dagbehandeling.Omdat veel problemen nog erg Hij is daar nu aangemeld, en kan daar dat gaan volgen. De reclassering heeft ook een brief aan het CJIB gestuurd waarin ze vragen toch tot een redelijk betalingsovereenkomst te komen omdat behandeling noodzakkelijk is.
Ook verwezen ze naar eerdere rapporten van de reclassering en het rapport van de forensisch psyg.
Maar het CJIB kent geen pardon.
Ik maak mij erge zorgen om hem, omdat er is aangetoond dat detentie veel schade aan kan richten.
En het om een periode gaat van 350 dagen.
ook heeft hij een verklaring van het UWV waarin staat dat hij 80/100 procent is afgekeurd.
En hij krijgt nu een wajong uitkering hun hebben er ook in gezet, dat het belangrijk is dat hij therapie volgt. Daarom vraag ik me af zou hij kans hebben op detentie ongeschiktheids verklaring?
En hoe kan hij dat indienen/aanvragen? Of is er een mogelijkheid dat iemand weet voor een jaar electronisch toezicht krijgt door middel van een enkelband? In iedergeval heel erg bedankt voor je antwoord!

Andere antwoorden (1)

Als je terminaal bent,zal er geen detentie volgen.