Discriminatie, aanzetten tot haat/geweld en vrijheid van meningsuiting/drukpers/gosdienst

Waar loopt de grens? Tegen wilders loopt nu een proces, maar voor zover ik weet gaat hij die niet winnen. Maar als wilders niet discrimineert, wat is dan wel discriminatie?
Hij scheert toch ook alle moslims over een kant? (Ik gebruik wilders als voorbeeld, maar m'n vraag is gewoon in het algemeen)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

De begrippen 'discriminatie', 'vrijheid van meningsuiting' en 'vrijheid van godsdienst' zijn verschillende zaken die weliswaar met elkaar de maken hebben, maar niet hetzelfde zijn. In Nederland (en overigens in de gehele Europese Unie) heeft iedereen het absolute recht alles te zeggen, schrijven of op een andere wijze kenbaar te maken wat hij of zij vindt. Dat is dus de vrijheid van meningsuiting. Hieronder valt volgens het Europese Hof voor de Rechten van de Mens óók provoceren, beledigen, kwetsen et cetera. Daarnaast heeft ieder mens de vrijheid om zijn of haar eigen levensbeschouwing te kiezen. Dit is een soort aanvulling op de vrijheid van meningsuiting. Vanzelfsprekend zijn mensen met verschillende levensbeschouwingen daarom gelijk aan elkaar. Je kunt dus vrijelijk zeggen dat je als jood het islamitische geloof achterlijk vindt, om maar een voorbeeld te noemen. Dat kan op grond van de vrijheid van meningsuiting. Het wordt pas discriminatie als je mensen met een bepaald geloof anders gaat behandelen. En daar is het subtiele verschil. Je mag dus alles vinden, maar niet alles doen. Het zal dus (om uw voorbeeld aan te halen) onmogelijk zijn voor Wilders om moslims het land uit te zetten, maar bijvoorbeeld wel iedereen van buiten de Europese Unie, als hij dat zou willen. Aangezien Wilders op dit moment niet regeert (en ook niet gaat regeren zoals het er nu uitziet) kan hij onmogelijk discrimineren, want voor discriminatie is altijd een actie nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Tsja, dat is juist het hele euvel. Zeker de afgelopen jaren is daar erg veel over gedebatteerd, rechterlijke uitspraken over geweest etc. met de voorlopige conclusie dat die grens erg lastig te bepalen is. Wilders is natuurlijk een befaamde spreker die zijn woorden erg zorgvuldig kiest. Daarnaast moet je als rechter in deze tijden maar durven om Wilders terug te roepen. Jarenlang gold de vrijheid van meningsuiting als een onbetwistbaar recht. Binnen de maatschappij bestond er een duidelijk gevoel van wat wel en niet kon worden gezegd. Tegenwoordig zijn zo'n beetje alle normen over boort gegooid en zijn de ongeschreven regels van wat wel en niet gezegd kan worden weggevaagd. Wat over blijft is een open speelveld waar iedereen kan zeggen wat hij/zij wil.