Wat zijn de verschillen en of overeenkomsten tussen een octrooi en een patent ?

ach weer zo een discussie ..............
en nu we toch bezig zijn ... hoe zit het dan ook nog met de omcirkelde C (copyright) en de omcirkelde r (?????)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Een octrooi is het zelfde als een patent.

De omcirkelde C geeft aan dat iemand auteursrechten heeft of claimt op iets.

Auteursrechten liggen vrijwel altijd bij degene die iets maakt, heel soms bij de opdrachtgever, daar hoef je verder niets voor te doen, je hoeft het ook niet te claimen, de omcirkelde C en / of bijbehorende copyright notice is dan ook niet meer dan een extra waarschuwing die eigenlijk overbodig is.

Een omcirkelde R slaat op een Registered Trademark, oftewel wat wij een wettig gedeponeerd handelsmerk zouden noemen, bijvoorbeeld een produktnaam die beschermd is (een ander mag die naam niet gebruiken).

Een handelsmerk moet gedeponeerd worden, de bescherming hierop is dus in tegenstelling tot bij het auteursrecht niet automatisch aanwezig, dit moet je echt aanvragen.

Hetzelfde geldt ook voor een patent, een patent vraag je aan voor een technische vinding die aan een aantal eisen voldoet, zo moet het nieuw zijn, moet het toepasbaar zijn etc. Daarover lees je bijvoorbeeld meer op de link hieronder.