mogen kranten al het nieuws dat ze vinden bekend maken?

omdat er persvrijheid is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K

Het beste antwoord

Gelukkig wel! Een krant mag alles publiceren.
Maar er zijn wel ongeschreven regels. Zo wordt er niet
over zelfmoorden bericht, (of er moet belangrijk aanvullend nieuws zijn) en wordt over een slippertje van een politicus ook niet bericht, zolang dat niet van invloed is op het functioneren. (een roddelblad doet dat soms wel) Ook bij nieuws over terreur of zware misdaad, is men terughoudend, als het de zaak zelf kan schaden.
Verder moet een krant zich gewoon aan de wet houden, net zoals jij en ik. Denk aan discriminatie, privacy, staatsgeheimen, belediging koninklijk huis, opruiing etc etc Ook worden er afspraken gemaakt, zoals b.v met de RVD over de berichtgeving rondom het koninklijk huis. Soms wringt er iets, en is iets niet helemaal duidelijk wat wel en niet mag. In dat geval kan iedereen naar de rechter stappen, en die heeft het laatste woord.

Toegevoegd na 27 minuten:
ik was er nog één vergeten: ook over valse bom-meldingen wordt indien mogelijk niet bericht. Want dat lokt altijd na-aap-gedrag uit, en als er uitgebreid over wordt bericht, dan zijn er de volgende dag 3 valse bom-meldingen. Wèl wordt er over bericht, als het b.v. een 100 km lange file tot gevolg heeft, want de lezers willen gewoon weten wat de reden was van die lange file.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat mag. Het is niet altijd verstandig nauurlijk als het slecht nieuws is voor de krant zelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dat mag niet, bijv. als 't adressen van getuigen zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij zijn er wel dingen zoals staatsgeheimen, die de krant niet mag publiceren, want dan is het strafbaar. Ook moet een krant zich houden aan de regels die te maken hebben met discriminatie/aan zetten tot haat. Je mag wel je mening vertellen maar niet discrimineren of aan zetten tot haat
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Je mag wel je mening vertellen maar niet discrimineren of aan zetten tot haat"
Vele meningen prediken discriminatie of aanzetten tot haat. Dus die twee zaken spreken elkaar tegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar is dan ook discussie over, waar die grens ligt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wilders bijvoorbeeld
Als het nieuws idd nieuws is en geen smaad,laster of voor bepaalde groepen denigrerende berichtgeving mag dat.