Is het legaal om een boek dat niet meer wordt uitgegeven, te kopieren? Kun je dat legaal als bedrijf aanbieden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
2.1K

Het beste antwoord

Of dat mag heeft niets te maken met of het nog wordt uitgegeven, maar of je toestemming van de rechthebbende nodig hebt. Zolang er nog auteursrecht op het boek zit mag dat dus niet zonder die toestemming.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee, er zitten nog steeds copy rechten op.

Toegevoegd na 3 minuten:
Er is altijd een schrijver of nabestaanden of uitgeverij die de rechten beheren.

Je zult dus altijd toestemming moeten hebben.

Mogelijk in een heel zeldzaam geval, dat de schrijver overleden is, er geen nabestaanden zijn en de uitgeverij niet meer bestaat, dat je er mee wegkomt.

Maar ik zou het niet riskeren. De boetes kunnen enorm oplopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zijn 2 vragen:
1. Als je dat boek werkelijk nodig hebt, en dan ook nog eens alleen voor jezelf, dan zal er geen enkele uitgever of auteur er bezwaar tegen maken, dat je dat boek kopieert, ook als zou dat volgens de letter van de wet niet mogen.
2. Als bedrijf gaan aanbieden, dan wordt het een heel andere zaak. Je gaat het dan verspreiden, en in dat geval is het goed mogelijk dat een uitgever of auteur bezwaar maakt.

Als je vraag van praktische aard is, (en dus niet alleen uit interesse is gesteld) zou ik je aanraden contact op te nemen met de uitgever. Mogelijk is een kleine vergoeding af te spreken bij verspreiding van de kopieën.