Mag een sportorganisator SLR's verbieden?

Ik bezocht een paar wedstrijden van het wereldkampioenschap basketbal. De organisator, FIBA, had een heel leger aan bewakers ingehuurd die er onder andere op moesten toezien dat er geen "professionele camera's" mee werden genomen naar de sporthal.

Alle spiegelreflexcamera's waren verboden. Broekzakcamera's mochten wel naar binnen. Compactcamera's waren altijd een twijfelgeval, die mocht je alleen meenemen als je met z'n drieën tegen de bewakers ging schreeuwen "This is NOT a professional camera!!!".

Nu was het gelukkig vrij eenvoudig mijn nieuwe camera toch naar binnen te krijgen, maar toch vraag ik mij af: heeft een sportorganisator het recht, bepaalde types camera te verbieden?

Picture for question
Cryofiel
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Dit is zeker mogelijk en volgens mij zelfs normaal. Naast publiek is bij een sportevenement altijd een peloton aan fotografen aanwezig. Zij (of de organisaties waarvoor zij werken) hebben een licentie van de organisator van het sportevenement om foto's te maken van de wedstrijd en deze te publiceren. Het publiek daarentegen heeft slechts betaald om de wedstrijd met eigen ogen te kunnen aanschouwen. Nu maken kleine camera's een dusdanig slecht beeld dat deze niet opboksen tegen de professionele camera's van de fotografen. Als men echter op de tribune een professionele camera meeneemt concurreert hij met de fotografen die wél betaald hebben voor een licentie. Dit is onredelijk. Bovendien zouden anders de fotografen gewoon een kaartje op de tribune kopen, wat veel goedkoper is, waardoor de organiserende partij (veel) geld misloopt. Daarom mogen professionele camera's niet mee de tribune op, maar kleine camera's wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja dat mag.
Als een FiFa al bepaalde jurken in een stadion kan verbieden, dan kan een andere organisatie camera's verbieden :)

Ik ken het fenomeen, was voor de Champions League Finale enkele jaren geleden al gewaarschuwd dat mijn camera wel eens niet me naar binnen zou mogen. Ik heb hem zekerheidshalve dus maar niet meegenomen.

Ik denk dat ze bang zijn dat de beelden die jij schiet commercieel verhandeld gaan worden, zonder dat zij er iets van terug zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Ik denk ook dat dat is waar ze bang voor zijn. Maar vanuit het publiek kun je nooit zulke mooie plaatjes schieten als vanaf de perstribune, die direct aan het speelveld grenst. Die ene keer dat mijn camera niet mee mocht, moest ik hem verplicht afgeven bij een bewaarloket, tegen betaling van tien lira. Alle andere keren kon ik de camera naar binnen smokkelen. Gewoon wachten tot één van de andere mensen eraankwam die ik kende. Dan het objectief erafschroeven, en dat aan die ander geven. Die ging door de bewaking (inclusief röngtchenscanner). Het objectief werd natuurlijk gevonden en argwanend bekeken, maar die persoon vertelde de bewaker dat het geen objectief was, maar een verrekijker om de spelers beter te kunnen zien. Toen was het goed. Direct daarna ging ik naar binnen. Mijn camerabody werd natuurlijk gevonden en argwanend bekeken, maar ik vertelde dat dit alleen een body was, en dat ik daarmee geen foto's kon maken zonder objectief. Ik vertelde dat ik het relatief goedkope objectief wel in de auto durfde te laten liggen, maar dat ik dat met deze dure body toch echt niet durfde, en hem daarom meenam de sporthal in. Toen was het goed. Eenmaal binnen schroefde ik het objectief weer op de body, en klaar was kees. Slechts één keer kwam een bewaker halverwege de wedstrijd naar de tribune, pikte mij eruit, en zei dat ik een professionele camera had. Met de mensen die naast mij zaten, riep ik "This is NOT a professional camera!" De bewaker aarzelde. Daarop riep één van de anderen "THAT is a professional camera", wijzend op een officiële fotograaf die net met een gigantische telelens langs kwam lopen. Toen was het goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Grinnik. Ben benieuwd naar je plaatjes :)
Cryofiel
13 jaar geleden
Bij mijn vraag staat er één... ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Du-uh..
Cryofiel
13 jaar geleden
Overigens, die bewakers hadden wel meer slimme acties. Zo had een supporter van de Spanjaarden een Spaanse vlag meegenomen. Dat mocht. Op zijn vlag stond echter met grote letters de naam van zijn favoriete speler: Calderon. Een bewaker zag die vlag, en nam hem in beslag. Wie weet wat voor schunnig woord er op die vlag kon staan... En dat mocht beslist niet op televisie komen. Dus de vlag werd meegenomen naar iemand die meer verstand van zaken had. Na breed overleg werd besloten dat Calderon de naam van één van de Spaanse spelers was die op dat moment op het veld stond, en dat het geen schunnig woord was. Toen kreeg de supporter zijn vlag terug. Een andere leuke aktie was de bewaakster die mijn tas controleerde. Jawel, bij het binnengaan van het terrein werd de inhoud van de tas bekeken en gecontroleerd. Even verderop werd de tas door de scanner gehaald, nogmaals bekeken en nogmaals gecontroleerd. Voordat je de tribunes op mocht, werd de tas nogmaals bekeken en gecontroleerd. Maar goed, toen ik eens het terrein opliep, wilde een bewaakster de inhoud van mijn tas zien. Nadat ze alles had gecontroleerd, vroeg ik, benieuwd naar waar ze nu eigenlijk op controleerden: "What are you looking for?" Haar antwoord: "I don't know!"
Cryofiel
13 jaar geleden
Ook een leuke: Na afloop van een wedstrijd is het traditie dat de spelers langs de rand van het veld lopen om de supporters een "high five" te geven, of, als ze iemand goed kennen, een korte "knuffel". De bewakers hadden echter de opdracht om het publiek weg te houden van de spelers. Aan het einde van een wedstrijd vormden de bewakers een cordon rond de afscheiding van het speelveld. Een supporter van ruim twee meter vond dat echter geen probleem. Die ging gewoon vlak naast een bewaker staan. Toen zijn favoriete speler traditiegetrouw langskwam, en dus aan de andere kant van die bewaker stond, was het voor die speler en de supporter geen enkel probleem om elkaar even te omhelzen. Als je allebei ruim twee meter lang bent, merk je weinig van zo'n bewakertje van 1m60. De bewaker vond het niet zo fijn, maar hij zag in dat hij machteloos was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan alleen maar hopen dat je daar een foto van hebt weten te maken :)