Een verkeerde meting?
De meting is een samenspel tussen klant en opticien. Tijdens de meting met een handbediende refractor word je diverse keren gevraagd "zie je zo beter of zie je zo beter". Met jouw bevindingen gaat hij dan weer naar de volgende stap. Uiteindelijk rollen daar de gegevens uit die de sterkte en andere noodzakelijke gegevens van de glazen bepaalt.
Een opticien geeft garantie op fabricagefouten van montuur en glazen. Soms geven ze een gewenningsgarantie wat dat dan ook moge betekenen.
Hij geeft geen garantie op een "verkeerde" meting, daar jij in bovengenoemd voorbeeld deze mede hebt bepaald.
Een fatsoenlijke opticien zal zijn klant natuurlijk helpen het probleem opgelost te krijgen, maar je kunt geen garantie eisen.

Anders wordt het als de meting met een autorefractor is uitgevoerd. In dat geval heeft de patient geen invloed op de oogmeting. In zo'n geval kan men spreken van een verkeerde oogmeting en zal de opticien garantie moeten verlenen als hij fouten heeft gemaakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Als je verzekerd bent krijg je het wel terug. Maar zo niet, dan moet je gewoon fel zijn en doorzetten tot dat ze een nieuwe meting voor je maken:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het lijkt me dat de opticien je een paar nieuwe glazen moet leveren die wel goed zijn. En die in die bril zetten.
Uiteraard onder "garantie"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je koopovereenkomst met de opticien geeft je recht op een deugdelijk product. Als de opticien de meting verkeerd heeft uitgevoerd en je daardoor een verkeerde bril hebt, heb je dat deugdelijke product niet gekregen. Je staat dus volledig in je recht om een nieuwe oogmeting en nieuwe glazen te krijgen zonder extra kosten voor jou.

Gewoon teruggaan dus. Opticiens zijn hier trouwens aan gewend, het gebeurt wel vaker dat een oogmeting niet helemaal goed uitvalt. Het advies is dan: een paar weken proberen of het geen kwestie is van wennen aan de nieuwe (juiste) sterkte (dat heb je gedaan) en als het daar niet aan ligt, terugkomen.

Je hoeft je ook niet bij voorbaat al kwaad te maken zodra je de zaak weer binnenloopt, als je rustig uitlegt wat er aan de hand is, wordt er waarschijnlijk geen enkel probleem van gemaakt om je glazen te vervangen. Wordt er wel een probleem van gemaakt, hou dan voet bij stuk, eis dat het wordt opgelost, en kom nadat het is opgelost nooit meer in die zaak. Een goede (niet synoniem met 'dure'!) opticien zal hier namelijk nooit een probleem van maken, dit valt onder zijn bedrijfsrisico.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een goede opticien doet er niet moeilijk over en krijg je alsnog de goede bril..
ook hun kunnen fouten maken
ik heb ooit de verkeerde lenzen gekregen, na 2 weken ben ik terug gegaan en hij gaf de fout toe en deed er niet moelijk over