Als je een erfenis beneficiair aanvaardt? zie uitleg

Stel je aanvaardt een erfenis beneficiair van persoon X omdat je minderjarig bent (dan is dit verplicht). De erfenis A bestaat uit voornamelijk schulden. De erfenis is nog niet afgewikkeld en de moeder Y van persoon X gaat dood. Dan is er sprake van plaatsvervanging want jij komt in de plaats van persoon X. Maar wordt de negatieve erfenis van persoon X nu eerst afgewikkeld en blijven de schuldeiser met een schuld achter of wordt Y bij X gevoegd en dan afgehandeld?
Iemand ervaring?

Toegevoegd na 8 minuten:
En natuurlijk kan ik advies inwinnen bij een notaris maar ik vroeg me dit gewoon af en als iemand al ervaring heeft dan zou dat mooi zijn.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vraag voor alle zekerheid een notarieel advies. De meeste notarissen hebben eerste, gratis, consulten, van een half uur, waar je deze vraag kunt stellen.
Rieneke1
13 jaar geleden
of vraag het op het notarisprikbord.

Het beste antwoord

Helaas heeft in een dergelijk geval de notaris niet de juiste adviezen gegeven.
Het komt hierop neer, je ouders moeten namens jou de erfenis beneficiair aanvaarden als ze zelf geweigerd hebben.
Dit houdt wel in dat de afhandeling zeker NIET automatisch gaat en je ouders maar kort tijd hebben om te weigeren, waarna het automatisch op beneficiaire basis bij de volgende generatie komt te liggen.
We hebben dit dus meegemaakt en moesten als VEREFFENAARS optreden.
Nadat gebleken is dat de lasten de baten overtreffen , kun je de erfenis weigeren.
Helaas zijn de doorlopende kosten als huur , gas /water /licht voor de (beneficiair erven, ook als later wegens gebrek aan baten de erfenis niet aanvaard kan worden.
Lees je goed in, het beste is dat je ouders aanvaarden
op beneficiaire basis, omdat je minderjarig bent kun je de vereffening niet uitvoeren.
De tijd om op beneficiaire voorwaarden te accepteren is
zoals eerder aangegeven , beperkt en moet bij de rechtbak gemeld worden.
De notaris kan dat op een formulier laten doen als er meer betrokkenen zijn, dat scheelt griffierechten.
Pak goed door en neem de regels/voorschriften goed door.
Het schenden daarvan leidt alsnog tot definitieve aanvaarding.
De gerechtelijke en buitengerechtelijke kosten kunnen vele duizenden euro's bedragen, welke niet (allemaal) ten
laste van de erfenis komen.
Eerlijk gezegd is het een nachtmerrie die -mits zorgvuldig afgehandeld- met beperkte schade doorlopen kan worden.
Maar het is zeer tricky.
Laat je door professionals goed voorlichten en vaar niet blind op een notaris.
Vraag je ouders beneficiair te aanvaarden, ze kunnen dan later niet verhaalbare kosten via de belastingaangifte deels verrekenen.
Heel veel succes en sterkte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je bent minderjarig en je kunt niets aanvaarden zonder ouderlijke of voogd toestemming
ronron1212
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry maar dit is geen antwoord op mijn vraag.
ronron1212
13 jaar geleden
Je aanvaard toch geen schuld als erfenis en daarnaast stel dan de vraag als een volwassene een aanvaard. Het is trouwens wel en niet aanvaarden meer niet. Je moet voor een beneficiaire aanvaarding wel een verklaring afleggen bij de arrondissementsrechtbank. En soms verplicht de wet dat de erfenis volgens regels afgewikkeld moet worden. Je noemt dit een vereffening van de erfenis volgens de wet.
Minderjarige kinderen moeten natuurlijk geen schulden in de maag gesplitst krijgen. Daarom worden de erfenissen waar minderjarigen bij betrokken zijn altijd beneficiair afgehandeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
van mij een +1. Ik vind het namelijk wel een antwoord op de vraag.
ronron1212
13 jaar geleden
dank dat dacht ik ook
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee de vraag is niet over benificiair aanvaarden dat stuk is reeds geregeld bij de rechtbank. De vraag is telt erfenis van x apart of telt de uitkomst van y mee voordat de erfenis van x is afgehandeld.
als de moeder overlijdt en de minderjarige erft, dan erft de minderjarige altijd benificiair. De minderjarige zit daardoor niet vast aan rechtshandelingen van de moeder die hem in een mogelijke schuldenpositie brengen. Dus ook mbt de eerdere erfenis.