Als ik een telefoongesprek opneem, moet ik dat dan melden?

Je krijgt steeds meer telefonische verkopers aan de telefoon, vaak beloven ze dingen die niet nagekomen (kunnen) worden.
Als je dan je gram wilt halen dan zeggen ze dat je geen bewijs hebt voor je telefonisch afspraken.

De oplossing zou dus het telefoongesprek opnemen zijn.
Maar moet ik dat dan melden in het telefoongesprek?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1K

Het beste antwoord

Ik zou als ik jou was niks kopen aan de telefoon, als je iets wilt zoek je het zelf wel op.

Je kan je in laten schrijven in het belmeniet register. Dat scheelt je enorm veel van dat soort telefoontjes.

Tenzij je vaak aan enquetes meedoet en zo om puntjes te verdienen voor geld enzo, dan geef je ze weer automatisch toestemming. In dat soort enquetes altijd aangeven dat je niks wil, nergens in geinteresseerd ben, alles al heb en looptijden van zo lang mogelijk.

Of ze gewoon niet meer invullen.

Als je zo'n telefoongesprek wilt opnemen kan dat en mag dat, moet je alleen aan het begin van het gesprek aangeven dat je dit gesprek gaat opnemen.

Of je dan wel je gram kan halen wordt toch weer wat anders kleine zaken tot 100 of 200 euro worden vaak niet behandeld door juridische hulpdiensten of rechtsbijstandsverzekeringen.

Je kunt dit soort bedrijven wel melden bij de consuwijzer. Als die genoeg meldingen binnen krijgen dan kunnen ze wel eens stappen onder nemen.

als je wel gebeld wordt, ondanks melding van het belmenietregister, kan je dat daar ook melden.

Toegevoegd na 6 uur:
Heb nog eens wat opgezocht en ben dit tegen gekomen:

Een telefoongesprek opnemen dat *je zelf voert*, mag je dus opnemen - ook wanneer je dat niet meldt aan de tegenpartij. Alleen het heimelijk opnemen van zo'n gesprek zonder deelnemer te zijn is dus strafbaar (tenzij je toestemming hebt van één van de deelnemers).

zie bron voor uitgebreide wet en regelgeving.
sterredag
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Als je erg veel last hebt van telefonische verkopers dan kan je je beter aanmelden bij het "bel me niet register" www.bel-me-niet.nl

Je kan beter helemaal niet op dit soort verkoop reageren en gewoon zelf naar een winkel, instantie stappen als je wat wilt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan niets bedenken waarom dat niet zou mogen. Jij wordt (ongevraagd) gebeld, dus jij maakt daarin de dienst uit.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nergens is er een wet die je verbied om een gesprek op te nemen. Als je wil dat het als rechtmatig bewijs wordt beschouwd moet je het wel melden.

Maar, oOngeacht of je het recht hebt of niet, het is wel netjes om het te melden.

Maar belangrijker is dat je even de wet ' koop op afstand' bekijkt. Als je bang bent dat de verkopers je iets anders verkopen dan hetgeen je overeenkomt, kan je je beroepen op deze wet.

Deze wet geeft je 7 dagen bedenktijd. Je kan in alle gevallen - zonder opgaaf van reden - de koop ontbinden !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nooit iets kopen via de telefoon....... Trouwens het gesprek wordt al opgenomen door de verkoper......pure zwendel en ze verkopen dingen of diensten die je toch eigenlijk niet nodig hebt..... En ook nooit ja zeggen tijdens dat gesprek, want dat wordt opgenomen en gebruikt als bewijs dat je ergens mee instemt. Bij schoonmoeder werd de vraag gesteld 'mevrouw u wilt toch ook zeker goedkoper bellen?' ze antwoordde 'ja' en een week later belde de kpn dat ze de telefoon had opgezegd. Hadden die gasten geregeld, omdat ze 'ja' zei................. Er is een website of telefoonnummer waarbij je kunt aangeven dat je niet gebeld wilt worden door die verkopers. Ik weet zo gauw ff niet welke dat is, maar google ff. Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
amc
13 jaar geleden
Heel waardevol advies!+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een betere tip/advies is de wet koop op afstand !
het gesprek opnemen en ook eerlijk zeggen tegen die persoon dat je het gesprek opneemt, dat het jou manier is van een telefonische overeenkomst..wedden dat het gesprek vaak een heel andere wending krijgt, ik neem meestal de gesprekken op omdat ik altijd kan terug luisteren, voor als ik wat vergeet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
lost het probleem niet op, omdat eigen bewijs zelden aanvaard zal worden ! wet koop op afstand is wel een oplossing.
nou het is illegaal dus dat lijkt me wel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien is alleen al het zeggen dat je het gesprek opneemt al voldoende voor een andere houding van de verkoper.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik beperk me tot je vraag.
Als particulier hoef je van te voren niet te melden dat je een telefoongesprek opneemt. Zo'n gesprek heeft overigens geen rechtsgeldigheid, maar in geval dat zal een rechter er toch wel naar willen luisteren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit schreef de Stentor er in 2006 al over:
Advies: telefoongesprekken opnemen
door GEP LEEFLANG. zaterdag 04 november 2006 | 08:06 | Laatst bijgewerkt op: zondag 27 juli 2008 | 10:37

Tekstgrootte
4 NOVEMBER 2006 - APELDOORN - Ondernemers zouden telefoongesprekken moeten opnemen. Dat stelt stelt het in Hoenderloo gevestigde Steunpunt Acquisitiefraude. Ze kunnen zich zo wapenen tegen malafide acquisiteurs, die op agressieve wijze advertenties proberen te verkopen.

Zie ook:
•Malafide advertentieverkopers vallen bedrijven lastig
Het steunpunt verzamelt alle meldingen over vermeende malafide advertentieverkopers. Volgens directeur en oprichter Fleur van Eck zijn er in drie jaar tijd 7440 meldingen binnengekomen over in totaal 542 bureaus. Het gaat om vraagtekens die worden geplaatst bij telefonische acquisiteurs. ‘Omdat dit kennelijk een aantrekkelijke business is, merk je dat er telkens weer bureaus starten’, zegt Van Eck. Van de verdachte bedrijven staat overigens niet in alle gevallen vast dat ze malafide zijn.

Volgens Van Eck zijn de geregistreerde meldingen slechts het topje van de ijsberg. Wie zich bij het steunpunt meldt, behoort tot de categorie ondernemers die de mogelijke malversaties onderkent en actie onderneemt. Vaak is dat ook niet het geval. Van Eck noemt het voorbeeld van een dakdekker die voor zestig mille het schip in ging.

Volgens Van Eck is opnameapparatuur om telefoongesprekken te registreren een goede investering. Eenzijdig opnemen van gesprekken waar je zelf bij betrokken bent, is toegestaan. Door de registratie kan later altijd worden bewezen wat er telefonisch is afgesproken. ‘Vaak wordt nu voor de rechtbank verwezen naar afspraken die in zo’n telefoongesprek zijn gemaakt, maar concludeert de rechter dat daarvoor geen bewijs is.’

Het Steunpunt Acquisitiefraude zoekt nadrukkelijk de samenwerking met politie, justitie en bedrijfsleven. De instantie houdt zich intensief bezig met voorlichting.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veelal wordt het gesprek bij een callcenter opgenomen. Ik ben geregistreerd bij het belmeniet register. Ik vraag dan altijd eerst 'Hoe komt u aan mijn nummer?' Daar hebben ze niet altijd antwoord op. Daarna zeggen dat je geen belangstelling hebt en uit hun bestand gehaald wil worden. Dit moeten ze uitvoeren, anders kan de rechter ingrijpen.