Mag je de inboedel meenemen uit het huis van jezelf en ex??

Ik woon samen. We zijn nu uit elkaar. Ik krijg nog 1200 euro van hem, en de helft van onze inboedel.
Hij geeft geen van beide.. Kan ik de inboedel mee nemen zonder dat ik juridische problemen krijg??

( Nee praten is niet mogelijk met hem )

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
28.3K

Antwoorden (9)

ligt eraan op wiens naam de woning staat en wat er op papier geregeld is, het beste kun je hierover advies inwinnen bij eenjuridische loket.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Normaal maak je een convenant op voor de echtscheiding.
Hierin worden deze afspraken vastgelegd. Het geld krijgen zal dus wel moeilijk worden.
Het meenemen van inboel is dus ook lastig wie bepaald dat je de helft hebt. Ik zou een advocaat in de hand nemen.
ronron1212
13 jaar geleden
In principe zou je hier problemen mee kunnen krijgen omdat je middels samenwonen geen gemeenschap totstand brengt. De bezittingen van jou blijven van jou, en de bezittingen van hem blijven van hem. Je kunt dus niet zomaar de spullen van hem meenemen, zelfs al heb je nog veel geld van hem tegoed.

Wel kan het toch lonen (hoewel het niet mag) om de bezittingen mee te nemen. Je neemt dan namelijk bezit van deze zaken en dit heeft als (bewijs)voordeel dat hij moet aantonen dat de spullen van hem zijn. Dit komt omdat de bezitter wordt vermoed rechthebbende zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jij hebt recht op de spullen die van jou zijn. dat is één!
Ik neem aan dat je daar aankoopbewijzen of afschriften
van kunt overleggen. Dat scheelt al heel veel, je krijgt anders zijn woord tegen het jouwe. Heb je een schuldbekentenis van hem of bewijs waarmee je kunt aantonen dat je nog geld van hem krijgt? Dit zal je wel moeten bewijzen als hij het zou ontkennen. Ik vrees dat je een advocaat zult moeten nemen als hij weigert mee te werken. Ga eens naar een buro van rechtshulp, er zijn tijden dat je er naar binnen kunt lopen voor gratis advies.
Neem eens een kijkje op; www.jurofoon.nl daar kan je vragen stellen en/ of bellen. Die kunnen je verder helpen.
Sterkte ermee, dit zijn nare dingen!
amc
13 jaar geleden
Als je alleen samenwoont zonder (op zijn minst) een samenlevingscontract dan kan je alleen meenemen waarvan je kan aantonen wat van jou is. Als je wel een samenlevingscontract (of meer) hebt dan kan je (als je dit zo hebt afgesproken) de helft meenemen of dan heb je op zijn minst recht op de helft. Die 1200 euro is een ander verhaal. Is dit alleen mondeling of heb je dit ook op schrift? Als het alleen mondeling is dan kan je (als hij echt niet wil meewerken) naar je geld fluiten omdat het zijn woord tegen het jouwe is. Als het op papier staat kan je een contract opmaken dat je de hele inboedel laat vervallen tegen die 1200 euro. Maar in alle gevallen zal je dan wel met hem moeten praten anders gaat dit niet.
En de hele inboedel zomaar meenemen is geen goed idee omdat hij dus echt de politie op je af kan sturen. En dan ben jij fout.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helaas was ik in het begin te naïef om geen samenlevingscontract op te stellen. Het is verzekeringsgeld wat we terug hebben gekregen ( ik betaal ook voor die verzekering ) en belastinggeld.
Jaa maar wat wil/kan de politie doen? ( als ik de aankoopbonnen heb van de spullen )
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als jij de aankoopbonnen hebt dan is het een ander verhaal dan mag je het allemaal meenemen natuurlijk! Alles wat op jouw naam staat is van jou. Maar dat moet je wel goed kunnen aantonen.
De politie zal in een ander geval (geen bonnetjes dus) gewoon acteren alsof je een dief bent. Dat klinkt hard maar als jij niet kan aantonen dat het van jou is dan ben je in principe aan het stelen. (voor de wet) ook al is dat gevoelsmatig natuurlijk niet het geval.
Ik weet wel dat als je in gemeenschap van goederen getrouwd zou zijn dat je het hele huis leeg kan halen zonder dat je daar juridisch problemen mee krijgt, omdat volgens de wet dan alles van jullie samen is, ongeacht of je iets van je ouders hebt geerfd.. ik weet niet of jullie een samenlevingscontract of iets dergelijks hebben en wat daarin geregeld is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als jij kan aantonen dat je samen een huishouden hebben gehad gedurende een bepaalde tijd dan heb je recht! op de helft! Hadden jullie een gezamenlijke rekening? Stonden jullie ingeschreven op hetzelfde adres? Laat je informeren door een juridisch medewerker oid. Succes ermee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je geen samenlevingscontract hebt werkt het ongeveer als volgt.

In principe is er geen sprake van een opgebouwde gemeenschap van goederen. Tenzij duidelijk aantoonbaar is dat er goederen samen zijn gekocht, zoals een woning, auto of caravan waaraan beide partners evenveel hebben bij gedragen. Of dat er sprake is van een spaarrekening, waar beide partners geld op hebben gestort. Bij ongelijke bijdragen van de partners aan het opgebouwde vermogen, zou bij het uit elkaar gaan feitelijk een verdeling moeten volgen naar verhouding van wat elk heeft bijgedragen.

De verdeling van de inboedel is voor de meeste scheidende partners een lastig item. Als eerste dient er bepaald te worden wat onder de inboedel valt, ten tweede wie wat krijgt en ten derde moet de waarde van de spullen bepaald worden.

Onder de inboedel wordt verstaan: alles wat er in de woning, de schuur en garage, staat, ligt of hangt. De kleding van de partners wordt niet als inboedel gezien. Om een begin te maken met de verdeling van de inboedel kunnen de partners los van elkaar een lijst maken met spullen waaraan ze gehecht zijn of die ze mooi vinden.
Daarnaast kunnen ze afspreken dat goederen, die gekregen zijn als verjaardagscadeau of goederen uit de familie, niet verdeeld worden maar toebehoren aan degene die ze gekregen heeft.

Wanneer daar zaken van grote waarde bij zijn, kan er een afkoopbedrag vastgesteld worden. Na de eerste aanzet tot de verdeling van de inboedel blijven er spullen over die de partners alle twee wel zouden willen hebben.
Probeer tot overeenstemming te komen en bedenk dat de ruzie over “de zwabber” niets met de zwabber te maken heeft maar met het feit dat je boos op elkaar bent over de scheiding.

Als je zonder overleg alle inboedel uit de woning meeneemt kun je, afhankelijk van de juridische stappen van je partner, problemen verwachten. Als hij niets te makken heeft om een procedure te starten kun je de gok nemen.
Wat echte van jou is (rekeningen overlegbaar) kun je rustig meenemen. Je kleding is zo wie zo van jou.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je niet meer als woonachtig op dat adres ingeschreven staat en je neemt dan dingen mee, dan kan je ex je zonder meer van diefstal beschuldigen.
De vraag is dus of je nog wettige toegang hebt tot de woning. Is dat zo , dan kun je je spullen ophalen als hij er niet is.
Is dit niet zo en liggen de aankoopbonnen etc. nog aldaar , dan heb je een groot verlies.
Je zit dan met het punt "wie eist , bewijst "
Misschien kun je in dat geval via een gezamenlijke vriend(in) oid. nog wat bereiken.
Ik raad je echt met klem af je spullen te gaan halen als je daar geen toegang meer hebt.
Pak het slim aan via een gezamenlijke vriend oid......
Heel veel succes.