Kan de amerikaanse overheid de geplande bouw van een moskee bij ground zero wettelijk niet stoppen?

Ik kan me voorstellen dat het gros van de amerikanen dit als een forse uitdaging ziet...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

De omstreden bouwplannen zijn niet voor een moskee, maar voor een community-center waarin OOK een gebedsruimte voor moslims moet komen.

De overheid heeft dus eigenlijk geen reden om de bouw te stoppen. (Het is ten zeerste de vraag of ze een goede reden zou hebben als het om een moskee zou gaan, het zijn immers terroristen die de aanslag hebben gepleegd, niet 'De Islam'.)

Ik beschik niet over voldoende kennis van het Amerikaanse recht om over de juridische haalbaarheid van een verbod te oordelen.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Grappig, zo was ik even met vakantie, zo heet die moskee ineens een 'gemeenschapshuis' of 'community center'. Het mooie is: een moskee ís over het algemeen ook een gemeenschapshuis, het is vrijwel altijd meer dan alleen de gebedsruimte. Een moskee fungeert ook als ontmoetingsplaats, plaats voor onderwijs, plaats waar geschillen worden beslecht etc. etc. Een gemeenschapshuis voor moslims, met een gebedsruimte voor een paar duizend man? Da's dus een moskee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat maakt het uit of het gemeenschapshuis of een moskee is?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er schijnen ruimten voor allerlei geloven te zijn, maar de moslimhaters hakken alleen op het stukje voor moslims. Het is typerend voor de onwil die er steeds weer uit klinkt, en dat is best jammer, want de maatschappij wordt daar niet mooier/veiliger/beter door.
rose
13 jaar geleden
"This Community Center plans to house a culinary school, an auditorium, a swimming pool, a basketball court, and yes, space for prayer. But it is not a mosque, so we all need to stop calling it that. Calling this Center the "Ground Zero Mosque" not only makes people think up dramatic images of an actual mosque right on the site of Ground Zero, but it also misconstrues the entire debate." http://www.huffingtonpost.com/anushay-hossain/park-51-the-ground-zero-m_b_686950.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zullen we er een wat evenwichtiger overzicht van opinies van maken? De volgende citaten zijn uit een opiniestuk van islamitische tegenstanders, Raheel Raza en Tarek Fatah, van de Muslim Canadian Congress. Gek genoeg twijfelen zij er absoluut niet aan dat het hier gaat om een moskee. Je mag toch aannemen dat zij bij uitstek weten wat een moskee is. "New York currently boasts at least 30 mosques so it's not as if there is pressing need to find space for worshippers. The fact we Muslims know the idea behind the Ground Zero mosque is meant to be a deliberate provocation to thumb our noses at the infidel. The proposal has been made in bad faith and in Islamic parlance, such an act is referred to as "Fitna," meaning "mischief-making" that is clearly forbidden in the Koran. <...> If Rauf is serious about building bridges, then he could have dedicated space in this so-called community centre to a church and synagogue, but he did not. We passed on this message to him through a mutual Saudi friend, but received no answer. He could have proposed a memorial to the 9/11 dead with a denouncement of the doctrine of armed jihad, but he chose not to. <...> Let's not forget that a mosque is an exclusive place of worship for Muslims and not an inviting community centre. Most Americans are wary of mosques due to the hard core rhetoric that is used in pulpits. And rightly so. As Muslims we are dismayed that our co-religionists have such little consideration for their fellow citizens and wish to rub salt in their wounds and pretend they are applying a balm to sooth the pain." http://www.ottawacitizen.com/sports/Mischief+Manhattan/3370303/story.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Intussen waarschuwt de initiatiefnemer voor dit 'community center' dat een beslissing voor een andere locatie binnen de moslimwereld gezien zou worden als een aanval op de islam. De terreurdreiging zou erdoor toenemen. Jaja, islam betekent 'vrede', toch? http://edition.cnn.com/2010/US/09/09/new.york.islamic.center.imam/index.html?hpt=T1#fbid=6eKmksMByVx&wom=false Maar waarom zou het überhaupt als aanval gezien worden om dit specifieke gebouw niet op die specifieke locatie te bouwen, als het alleen maar een community center is met ruimte voor moslims, christenen en joden, met alleen maar binnen het gebouw toevallig ook nog een islamitische gebedsruimte? Het was toch geen groots plan voor een moskee bij de locatie waar de Verenigde Staten zijn aangevallen door moslimterroristen? Dus dan zou een simpele verhuizing van dit niet eens zo heel islamitisch geörienteerd 'community center' toch helemaal niet zo belangrijk zijn voor de 'moslimwereld', laat staan voor de extremisten, die niets zouden moeten hebben van zo'n gebouw waar de drie religies van de schrift zo vreedzaam naast elkaar zouden bestaan? Dat is immers de droom die deze man aan het begin van het interview vertelt. Something is rotten in the state of New York...
rose
13 jaar geleden
Organisaties achter Park51
- September 11th Families for Peaceful Tomorrows
- J Street
- The Arab American Family Support Center
- Auburn Seminary
- American Jewish Committee
- Cause New York
- Chautauqua Institute
- Congregation B'nai Jeshurun
- Faith House Manhattan
- Friends of the Arava Institute
- Interfaith Youth Core
- Intersections
- Interfaith Center of New York
- The Interfaith Alliance
- Jewish Community Center in Manhattan
- Lutheran Seafarers and International House
- New York Buddhist Church
- Odyssey
- New Seminary
- Out of Cordoba – Averroes and Maimonides
- NY interfaith Disaster
- One Voice, One Spirit
- St. Bartholomew's Church
- Same Difference Interfaith Alliance
- The Church of St. Paul and St. Andrew, Tanenbaum Center
- The Foundation for Ethnic Understanding
- Trinity Wall Church
- The Healing of the Nations Foundation
- The Migration Policy Institute
- Union Theological Seminary
- St. Peters Church
- UN Special Envoy for HIV/AIDS in Asia and the Pacific
- UJA Federation of New York

Andere antwoorden (5)

De Amerikaanse overheid ziet geen aanleiding om de verbouw van een bestaand pand in de nabijheid van ground zero te stoppen. Integendeel, de totstandkoming van een dergelijk centrum wordt nodig geacht in het kader van de gewenste integratie en acceptatie.
Waar je vandaan haalt dat het gros van de amerikanen het "als een forse uitdaging" ziet, is mij een raadsel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat gaat Geertje namelijk morgen beweren. En die kan niet liegen, want zijn neus wordt nooit langer. Zo iets ;-)
Ha, die Jelle;

Ik denk het niet, want als er iets is dat Amerikanen heilig is is het hun vrijheid. Voor de vrijheid van meningsuiting bij de oproep van de koranverbrander geldt dit net zo hard als voor de vrijheid van geloof en vergadering van de bouwers van dat centrum. Er is veel op de VS aan te merken, maar de democratie werkt er op bepaalde niveaus wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wettenlijk niet mag ik hopen. vrijheid van godsdienst is niet alleen voor de meest dominante stroming van religie. ""the land of the free" zou spugen in haar eiegn gemaakte soep als ze mensen op basis van hun godsdienst wettenlijk zou aanpakken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk niet dat ze het juridisch kunnen verbieden
persoonlijk , als ik een amerikaan zou zijn, zou ik volgas gaan protesteren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In principe zou dat mogelijk zijn..maar dan alleen op grond van 'staatsbelangen van overwegende aard'

Maar omdat die staatsbelangen enz. daar ontbreken, gebeurt dat dus niet.

Onder normale omstandigeheden geldt de godsdienstvrijheid..ook voor de islamieten daar.

Ik denk overigens dat de Amerikaanse president geen enkele neiging heeft te pogen een dergelijk centrum daar te verbieden.. en terecht..

Groet,

Ton