Kun je als slachtoffer van een veroordeelde misdadiger bezwaar maken tegen een (begeleid) proefverlof?

En zoja, hoe groot is de kans dat dit gehonoreerd wordt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Dit mag niet. Dit omdat het onderdeel is van de resocialisatie in de samenleving.
Slachtoffers willen vaak hoge straffen of dat ze helemaal niet meer vrijkomen. Dit past niet in het nederlandse rechtssysteem. Daarom mogen slachtoffers ook niet mee bepalen wat voor straf een misdadiger krijgt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

http://weblogs.nrc.nl/rechtenbestuur/2010/05/24/geef-slachtoffers-inspraak-bij-verlofaanvraag-gedetineerden/

Voorlopig is het er blijkbaar nog niet maar er is sprake van om slachtoffers meer inspraak te geven bij proeverloven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alleen als je dan nog in leven bent. Ik denk,dat die mogelijkheid wel bestaat,misschien moet dat via een advocaat, maar ik ben bang,dat je nul op het request krijgt.
En, zo als we vaak lezen,is dat begeleiden ook een wassen neus.