Product niet geleverd, terugbetaling anderhalve maand later. Mag dat?

Heb 9 augustus jl een product besteld via internet. Het is nog altijd niet geleverd en de verkoper zegt het geld 15 oktober te crediteren.
Heeft hij hier het recht toe om mijn geld zo lang vast te houden? Evt. met een voorbeeld uit de wet?

(Antwoord graag zonder rekening te houden met eventuele oplichting)

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K

Het beste antwoord

Bij een bestelling via internet zijn de regels van verkoop op afstand van toepassing.

De wet geeft in artikel 7:46f lid 2 BW het antwoord op je vraag. Volgens dit artikel moet de verkoper de koper zo spoedig mogelijk op de hoogte stellen dat het product niet meer leverbaar is. De verkoper is in dat geval verplicht het aankoopbedrag kosteloos terug te geven. De teruggave moet zo spoedig mogelijk geschieden en in ieder geval binnen 30 dagen na de kennisgeving plaatsvinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Lijkt mij grote flauwe kul. Elk bedrijf kan binnen enkele dagen een betaling regelen. Een particulier kan dit 24-7 met telebankieren doen. Ik zou eisen dat het geld per ommegaande overgemaakt wordt.

Toegevoegd na 2 minuten:
Als het een bedrijf betreft: elk normaal (gezond) bedrijf doet minstens 1 betaalronde per week.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat mag als je dat als afspraak maakt. Je kan het gaan aanvechten, maar waarschijnlijk heeft hij het geld niet eerder, en krijg je het dus niet eerder.
Je kan het beste schriftelijk laten vastleggen dat het product niet geleverd is(en word) en dat je op die datum het geld terugkrijgt. Dan sta je sterker als het niet gebeurd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik interpreteer dit zo, dat de verkoper hoopt het product vóór 15 oktober nog te kunnen leveren, maar rekening houdt met jouw ongeduld om over het product te beschikken. Hij komt je daarom tegemoet door een einddatum af te spreken. Lukt de levering niet vóór die datum dan krijg je je geld terug en kun je het product wellicht ergens anders kopen.
Zonder een vooraf afgesproken leveringsdatum mag dat. De wet schrijft voor dat levering binnen een redelijke termijn moet gebeuren. Een leverancier maakt in zijn leveringsvoorwaarden bovendien vaak het voorbehoud van 'mits voorradig'.