Waarom is het geluid van een brandweer auto zo hard ten opzichte van een politie of ambulance?

Als een brandweer auto voorbij rijdt (hartje Amsterdam) dan horen wij niets meer omdat de sirene zo hard is, het geluid van een politie wagen of ambulance is veel zachter.

Maar waarom? en waarom hebben ze niet het zelfde volume alle 3?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
7.6K

Het beste antwoord

Op brandweerauto's zitten er vaak nog twee grote luchthoorns als sirene, terwijl de sirene op de politie- en brandweerwagen digitaal is. Dit zorgt voor het verschil in geluid en volume.

Wat verder meespeelt zijn arboregels, die bepalen hoeveel geluid er in de cabine van de auto te horen mag zijn. Een vrachtwagen van de brandweer is over het algemeen beter geisoleerd dan een personenauto van bijv de politie. Daardoor mag de sirene van de politie minder luid afgesteld staan.

Uit oogpunt van verkeersveiligheid zou de sirene wel bij alle drie de hulpdiensten wat luider mogen worden afgesteld. In de praktijk zie je normaal nog steeds te vaak, dat mensen de hulpdiensten te laat zien aankomen, waardoor er gevaarlijke situaties ontstaat in het verkeer, of dat de hulpdiensten onnodig vertraging oplopen.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Er komt dan ook een heel stuk meer auto voorbij. Je weet dan dat je een stukje verder opzij moet gaan, ook al heb je hem (nog) niet gezien.
jc54
13 jaar geleden
goede vraag. compliment daarvoor. Ik denk dat dat verschil ligt aan de hoorn of toeter die groter is. een brandweerwagen heeft tenslotte ook meer ruimte voor zon hoorn dan een politiewagen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een brandweerauto heeft een veel grotere massa dan een politieauto of ambulance en zal dan ook niet zo snel stil staan of iets kunnen ontwijken; bij de brandweer kan je echt beter niet in de rijbaan komen.