Als de tak van een boom op een recreatieterrein van de overheid afbreekt terwijl er mensen onder zitten, en iemand komt ervan te overlijden...

kan je de overheid dan aansprakelijk stellen en een schadevergoeding eisen?

Toegevoegd na 53 seconden:
let wel.. het gaat om een wilg met dikke takken waarbij onderhoud noodzakelijk is!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Vorige week is er in Groningen een dikke tak op een fietser gevallen, die vandaag is bezweken aan de verwondingen. Gemeente Groningen zegt nu dat het niet aan het onderhoud heeft gelegen, omdat de boom de week er voor nog gecontroleerd zou zijn. Als dat inderdaad het geval blijkt te zijn, dan valt het onder overmacht en is de gemeente niet meer aansprakelijk.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ha, die Stevebravo;

In het algemeen valt zoiets onder overmacht (force majeur) tenzij aangetoond kan worden dat beter onderhoud het had kunnen voorkomen.