Wanneer moet een politie agent de achtervolging staken?

bijv. als de achtervolger gevaar oploopt?
Laat ik een voorbeeld opnoemen gezien uit de TV Docu Wegmisbruikers.

Een motoragent start een achtervolging met een scooter bestuurder die veels te hard gaat. De scooter bestuurder rijdt het donkere bos in. De agent is bang dat de scooter bestuurder wat overkomt. Moet hij in dit geval de achtervolging staken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
4.9K

Het beste antwoord

De agent moet altijd een afweging maken, of het gevaar dat de achtervolging oplevert voor hemzelf, degene die achtervolgd wordt en voor de overige weggebruikers, opweegt tegen het doel, dat hij wil bereiken.

Het kan niet zo zijn, dat de politie standaard geen achtervolgingen inzet. Dit zou snel bekend worden bij het grote publiek, met als gevolgd, dat niemand meer gehoor zou geven aan een gegeven stopteken.

Het moet echter ook niet zo zijn, dat een puber zichzelf of een ander helemaal in de vernieling rijdt, nadat hij in zijn onbezonnenheid er vandoor ging, na het plegen van een kleine verkeersovertreding.

Politie kijkt dus naar verschillende feiten, onder andere naar de reden van het willen stoppen van de persoon en maakt dan de afweging hoe ver er gegaan wordt, in de achtervolging.

Je kan je voorstellen dat criminelen, die bijvoorbeeld net een zwaar misdrijf hebben gepleegd op een andere manier worden achterna gezeten, dan de puber, die alleen maar zonder helm op een bromfiets reed.

Toegevoegd na 2 minuten:
Aan de politie is vrijstelling verleend voor de bepalingen van het verkeersregels (RVV 1990). Tijdens de achtervolging mag de politie dus verkeersregels overtreden. Er is echter geen ontheffing voor art 5 wegenverkeerswet. Als er door de achtervolging ongelukken gebeuren, kan de agent vervolgd worden. Een vrijbrief voor roekeloos kunnen achtervolgen is er dus zeker niet.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit vind ik een verdraaid mooi antwoord!