Komt er een wet voor incest en seksueel misbruik dat ze niet meer verjaren?

Omdat slachtoffers pas op volwassen leeftijd de kracht vinden om ermee naar buiten te komen,maar nu is het na 12 jaar al verjaard.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
2.7K

Het beste antwoord

Incest is typische een misdrijf wat vrijgesteld moet worden van verjaring, het slachtoffer heeft immers levenslang.
Deze visie wordt steeds meer gedeeld door deskundigen en juristen.
Incest maar ook zeker misbruik van kinderen moet zeker 40 jaar of meer verjaring krijgen.
Nu wordt door daders gebagatelliseerd om het maar over de verjaring "heen " te tillen, het slachtoffer in die tijd groot onrecht aandoend, zodat die "haar kop houdt ".
Als pleegvader van oa. incestkinderen heb ik gezien WAT een schade berokkend wordt, dat moeders nu medeplichtig gesteld worden als aannemelijk is dat ze het wisten maar niet ingrepen, is ZEER terecht, nu gaan ouders eerder hun "vieze partner " aanpakken en houden niet langer hun mond om het eigen welzijn zeker te stellen,
wat ik hier opsom is PRAKTIJKERVARING van een hulpverlener.
Niet zelden raakt een incestslachtoffer zo beschadigd dat er zelfdoding plaatsvindt.
Naar mijn mening heeft de incestpleger dan dood door schuld gepleegd.
De psychopathologiserende werking van incest en kindermisbruik kun je nauwelijks onderschatten, het kost onschuldige mensenlevens, zowel qua geluk als in feite.
Dat kinderen ouders onterecht aanklagen is een KLEINE minderheid en is het zoveelste argument dit leed ongestraft te laten.
Meer blauw op straat maar minder bonnenboekjes vullen met kleine overtredingen, dat kost veel tijd en levert vaak alleen de Staat wat op, pak de echte criminelen, die soms keurig achter geraniums zitten te wachten tot hun schanddaden verjaard zijn, daarbij hun omgeving manipulerend om het slachtoffer in discrediet te brengen.
Maar dat is mijn mening als hulpverlenend ervaringsdeskundige.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Die kans is zeker aanwezig. Echter, we kunnen niet de toekomst voorspellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
volgens mij is die wet er sinds kort!..informeer maar eens bij je huisarts of GGD,..deze kunnen het je zeker vertellen..ik hoorde dat deze wet erdoor was,omdat mijn ex nu nog steeds na 30 jaar aangifte kon doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij seksueel misbruik van kinderen begint de termijn momenteel al slechts te lopen op het moment waarop het slachtoffer 18 jaar is geworden.

Voor de rest is het een slechte zaak om de verjaring uit te sluiten voor (bepaalde) misdrijven. Dit heeft namelijk tot gevolg dat er zeer oude zaken worden behandeld waarbij de kans op onterechte veroordelingen veel groter is (met name bij verklaringen). Of de wet er daadwerkelijk komt is nog niet duidelijk.