Mag je iemand slaan die mij aan het overvallen is?

Toegevoegd na 7 minuten:
Mag ik iemand slaan die mij aan het overvallen is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
3.3K

Het beste antwoord

ter zelfverdediging: ja. als het maar niet buiten-proportioneel is. oftewel je mag zelf niet meer geweld gebruiken, dan de aanvaller doet of dreigt te doen. dat wordt best wel ruim uitgelegd, maar iemand met een honkbalknuppel in elkaar slaan, terwijl hij alleen maar een duw geeft, staat natuurlijk in geen verhouding met elkaar.
of dat gebeurt is, staat altijd ter beoordeling aan de rechter. dat is niet vreemd, maar volkomen terecht. Het zou wat moois zijn als iedereen er zo maar op los zou kunnen slaan en dan op zijn mooie blauwe ogen geloofd moet worden, omdat het zelfverdediging zou zijn.
de opmerking hierboven dat een slachtoffer meer rechten zou hebben dan een slachtoffer kunnen we maar het beste negeren. dat is notoire Wildersprietpraat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Tijdens de overval is dat zelfverdediging. Echter alleen als zelfverdediging. Als je de overvaller half dood slaat (wat hij m.i. wel verdiend) zou de rechter dat uit kunnen leggen als het gebruik van overmatig geweld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
van mij wel iniedergeval. en het liefst zo hard mogelijk, zodat hij het nooit weer waagt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat was vroeger de wetgeving, als een inbreker in je huis binnen treed, en hij je nog letsel toegediend of levens bedreigd, dan zul je het persoon niet erger mogen verminken dan dat hij jou heeft aangedaan. dat was vroeger een wet. Ze zijn nu bezig(of reeds gebeurd) deze wet te veranderen, zo zijn er voldoende mensen onterecht een gevangenisstraf opgelegd gekregen, terwijl de dief vrij is gegaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In eerste instantie moet je die persoon (al dan niet vriendelijk) verzoeken te stoppen met die overval. Als het tot een handgemeen zou komen dan mag je alleen jezelf verdedigen. Dus niet zelf slaan maar wel de klappen die jij mogelijk gaat krijgen, afweren.......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is in nederland de omgekeerde wereld.
als dader heb je meer rechten dan het slachtoffer.
als de dader het niet in zijn hoofd haalt om iemand te beroven oid,dan loopt hij ook geen risico een paar ketsen te krijgen.
de regering riep onlangs nog op aan de mensen om de mensen,als er wat gebeurt op straat,te gaan helpen omdat er niemand meer een hand uitsteekt als er wat aan de hand is,raar he dat iedereen denkt zoek het maar uit als je belaagd word en je roept om hulp.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tuurlijk dit heet zelfverdediging, je verdedigt jezelf tegen een overval.
Tevens is het wel belangrijk om te weten dat je niet te ver gaat en de andere opzettelijk te zwaar verwond, want dan is het heel moeilijk om aan te tonen dat je het om zelfverdediging ging.