Mag een werkgever eisen dat je professionele hulp gaat zoeken

Mijn werkgeven eist dat ij bij een psycholoog hulp ga zoeken bij het verwerken van het overlijden van mijn echtgenoot(7jr jaar geleden) In hoeverre mag een werkgever dat van mij eisen. Er zijn namelijk ook nogal wat kosten aan verbonden.
Mag ik die kosten ook declareren bij mijn werkgeven?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
4.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoe komt het dat je werkgever dit eist?

Het beste antwoord

Een werkgever mag eisen van zijn personeel dat ze hun werk naar behoren uitvoeren, geen problemen opleveren op de werkvloer, want iedereen is gebaat bij een prettige werksfeer en als iedereen zijn werk goed doet, gaat het zijn bedrijf ook goed. Zit er een werknemer tussen die hierin minder goed presteert of die op het moment problemen heeft en oplevert, kan hij eisen dat die problemen moeten stoppen. Hij betaalt nl. voor een volwaardige arbeidskracht. Eigenlijk moet je blij zijn dat je gedwongen wordt op deze manier om iets aan je geestelijke gezondheid te moeten doen, want uit jezelf zal je dit niet snel doen, is het niet? Je bent ergens lamgeslagen en dan kan je moeilijk zelf initiatieven nemen.
Nu moet je wel en echt, door gesprekken met een psycholoog kan je je al een stuk beter gaan voelen. Praten over verdriet, over wat je dagelijks nog steeds meemaakt, waar je tegenaan loopt, kan je echt bevrijden.
Natuurlijk zit je vol verdriet maar als dit al 7 jaar duurt, blijf je erin hangen als je het niet van je af kunt zetten. Dit lukt alleen door er over te praten met iemand die luistert, vragen stelt, meevoelt en interesse toont in je beleving, ook al is het uit professie, je kunt je uiten en hoe vaker je er over praat hoe meer je verwerkt. Ga eens een gesprek aan met je huisarts en laat hem beslissen of hij je naar een psycholoog of psychotherapeut doorverwijzen wil en wat dat gaat kosten. Informeer bij je zorgverzekering in hoeverre zij betalen en wat je zelf moet betalen en praat dan met je baas, leg hem uit dat je graag je werk goed wilt doen en besloten hebt hulp te zoeken en vertel ook dat je problemen hebt bij evtl. kosten die je zo niet even kunt betalen, als het te duur zou worden en of hij er een oplossing voor heeft. Ik denk echter dat de kosten wel meevallen, vaak is het een eigen bijdrage die je de psycholoog iedere sessie betaalt en de rest betaalt vaak de aanvullende zorgverzekering. Maar dan moet je even de polis van jouw zorgverzekering raadplegen.
amc
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

ik denk het niet maar ik zou toch even rechtshulp zoeken voor een goed advies
13 jaar geleden
Zolang je je werk naar behoren uitvoert, kan hij je niet dwingen. Indien hij vind (en je ermee akkoord gaat) dat je werk eronder lijdt, kan het misschien beter zijn dat je de hulp inschakelt. Dit om te voorkomen dat hij het argument kan gebruiken bij een evt. ontslagprocedure.

De kosten die hierbij gepaard gaan, kan je niet zomaar aan de werkgever neerleggen, tenzij jullie hierover een akkoord hebben. Kijk ook eens in eigen zorgverzekering in welke mate deze wel worden vergoed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik neem aan, dat je wel aanleiding zult geven voor de eis van jouw werkgever. En het wordt ook tijd, dat je aan jouw herstel (= verwerking) gaat werken. Wees dankbaar, dat de werkgever, nog zoveel om je geeft, dat hij jouw probleem opgelost wil zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een werkgever kan natuurlijk niet zomaar eisen dat je professionele hulp gaat zoeken.

Wat een werknemer wel heeft is, in geval van ziekte, de plicht om zijn genezingsproces te bevorderen (art. 7:629 lid 3 sub b BW). Deze plicht is ruimer dan deze lijkt want de werknemer dient steeds die dingen te doen die door de werkgever kunnen worden verlangt met het oog op een spoedige genezing.

Bovendien ben je verplicht op grond van de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen de behandeling te ondergaan die naar algemeen medische maatstaven een adequate behandeling is voor je ziekte of gebrek.