Vraag over contract verlenging...zie uitleg

Ik weet dat na 3 keer een verlengde contract de 4e contract automatisch een contract voor onbepaalde tijd is. Maar maakt het nog uit of je daarvoor contracten hebt gehad van 3 keer een halfjaar of 3 keer een jaar?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Een werkgever kan 3 x een contract voor bepaalde geven, dat 3e contract eindigt van rechtswege. Als er na het 3e contract een 4e contract komt (binnen 3 maanden) is dat contract voor onbepaalde tijd.
Een CAO kan het voorgaande anders maken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee maakt niet uit.

4 keer is 4 keer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
er schijnt hierin iets veranderd te zijn, of aan het veranderen te zijn, dat mensen onder een bepaalde leeftijd tot 5 keer een contract aangeboden mag worden, weet even uit mijn hoof niet hoe het precies zit, maar zo feitelijk als hierboven omschreven is het volgens mij niet (eventuele aanvulling volgt)
sterredag
13 jaar geleden
Een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd eindigt van rechtswege op de einddatum. Daarvoor is geen ontslagvergunning nodig en ook de kantonrechter hoeft niet te worden ingeschakeld. Van een ontslagvergoeding is geen sprake.

Dat geldt ook voor een tweede en een derde arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd, mits de drie overeenkomsten tezamen inclusief tussenliggende periodes van minder dan drie maanden niet meer dan in totaal 36 maanden beslaan. Ook de tweede en derde overeenkomst eindigen dan van rechtswege.

Vanwege de huidige economische crisis heeft de wetgever deze regeling verruimd. Dit geldt alleen voor jongeren. Als zodanig zijn aangemerkt werknemers jonger dan 27 jaar. Voor deze jongeren geldt dat het mogelijk is om met hen vier overeenkomsten (in plaats van drie) aan te gaan in een periode van in totaal 48 maanden (in plaats van 36 maanden). De regering verwacht dat jongeren zo langer aan het werk blijven.......