Werkauto/bus wel of niet op naam van eenmanszaak(zie uitleg)?

Belastingdienst zegt dat dit verplicht is om op bedrijfsnaam te zetten, maar bij auto op bedrijfsnaam (willen) zetten op postkantoor zeggen ze dat dit niet mag omdat het een eenmanszaak is, en de werkauto dus op privenaam gezet moet worden.

Wie heeft er nu gelijk?

Toegevoegd na 2 minuten:
Wegenbelasting wordt betaald van bedrijfsrekening, en er wordt een rittenregistratie bijgehouden.

Toegevoegd na 1 uur:
Mijn man wílde zijn werkbus op de naam van zijn bedrijf zetten, maar dat mocht niet op het postkantoor, terwijl de belastingdienst zegt dat het móet...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1.7K

Antwoorden (3)

Ha, die Meander;

Ook als eenmanszaak sta je natuurlijk bij de KvK ingeschreven en volgens mij moet je de daar geregistreerde naam gebruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon zetten op de naam van je bedrijf. Aan het inschrijvingsnummer bij de KvK kunnen zij niet opmaken dat het om een éénmansbedrijf gaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alles is keurig geregeld, zie toevoeging op mijn vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar dan kan het postkantoor toch niet weigeren? Ze kunnen ook niet zien wat voor zaak het is!
De belastingdienst heeft gelijk. Doe je dat niet dan kan de btw van de aanschafprijs niet worden verrekend en kun je ook andere fiscale aftrekposten in verband met de bedrijfsauto niet gebruiken.

Als het een eenmanszaak is dan is het bedrijf de natuurlijke persoon erachter. Ik zou menen dat de auto moet komen te staan op naam van "Naam man h.o.d.n. Naam bedrijf". (h.o.d.n. = handelend onder de naam). Juridisch is het dan volkomen juist.