mogen opa en oma hun kleinkind meenemen naar het buitenland en moeten de ouders hier d.m.v. bijv. een brief toestemming voor geven?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
5.9K

Het beste antwoord

het hoeft niet, als je kind het eigen reisdocument heeft mag deze gewoon mee,
je kan altijd een brief erbij doen waar jullie beiden toestemming geven dat het kind meereist en die beide ondertekenen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ja, opa en oma mogen een kleinkind meenemen naar het buitenland, en ze hoeven daar geen schriftelijke toestemming van de ouders voor te hebben. Mondelinge toestemming is ook voldoende. Als de toestemming maar gegeven is.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Zolang je de juiste papieren bij je hebt van het kind (paspoort, eventueel visum), hoef je geen bijzondere toestemming te hebben van de ouders. Misschien dat ze in Verweggistan moeilijk doen, maar de meeste landen niet denk ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt ze meenemen, je hebt het paspoort of idkaart nodig, dus die geven de ouders jullie en hiermee toon je toch aan dat het besproken is....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat het binnen de landen van de EU geen enkel probleem is, mijn eigen zoon (12 jaar) en zijn neefje (ook 12 jaar) zijn net terug van een fantastische vakantie met opa en oma in Frankrijk. Er zal wellicht wel een verschil zijn tussen de landen binnen de EU en landen buiten de EU. Maar deze twee kids zijn gewoon met onze toestemming maar zonder brieven o.i.d. meegegaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan niet anders dan met toestemming want de ouders zijn verantwoordelijk. In principe zal het genoeg zijn om een paspoort of identiteitskaart te hebben van het kind.
Misschien dat dit per land verschilt maar mijn moeder is pas met mijn neefje op reis geweest (van 12 jaar) en hij kon gewoon mee met zijn identiteitskaart en zonder schriftelijke bevestiging van zijn ouders. Zij reisde tussen Spanje en Griekenland met hem.