Kan een moslimvrouw hulp weigeren van een arts alleen omdat het een man is?

Ik herinner me een aantal akkefietjes hier in België , die tot gerechtszaken leidden en waarbij de vrouw in kwestie werd veroordeeld

Toegevoegd na 12 minuten:
Voorbeeld : spoedopname

Toegevoegd na 12 minuten:
Voorbeeld : spoedopname

Toegevoegd na 16 minuten:
http://forum.politics.be/archive/index.php/t-96942.html

Toegevoegd na 48 minuten:
http://www.flw.ugent.be/cie/bogaert/bogaert38.htm

Toegevoegd na 1 uur:
http://www.hln.be/hln/nl/962/Gezondheid/article/detail/68511/2007/10/26/Klacht-tegen-moslim-die-mannelijke-anesthesist-weigert.dhtml

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1.5K

Het beste antwoord

Patiënten mogen naar de arts van hun keuze gaan. Alleen als de situatie levensbedreigend is, zegt artsenorganisatie KNMG, moeten ze het doen met de beschikbare man of vrouw. Bij een spoedgeval mogen artsen de echtgenoot of een ander mannelijk familielid die daar problemen om maakt verwijderen.

Bovendien mogen moslim(a')s zich volgens de koran laten behandelen door zowel een mannelijke als een vrouwelijke arts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Je wordt niet veroordeeld als je hulp weigert. Iedereen mag hulp weigeren, om elke reden.
escape
13 jaar geleden
Ja,dat mag ze en ze mag zelfs om eenvrouwelijke arts vragen. En men is hier ter lande wel zo tolerant,om daar gehoor aan te geven. Het zal in Uw land wel net zo gaan.
Ben alleen benieuwd,of men in een Islamitisch land het zelfde zou doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weigeren kan altijd. Of ze dan een vrouwelijke arts krijgt?
In Nederland zullen de ziekenhuizen hun uiterste best doen om daarin te voorzien, en dat zal in Belgie niet anders zijn. Is er geen vrouwelijke arts, dan weet ik eigenlijk niet zeker of er protocollen voor zijn. Als er iets levensbedreigends aan de hand is, zal de hulpverlening alles in het werk stellen om hun werk toch te doen.
En zonodig de man mbv politie laten verwijderen.

Ik kan me niet voorstellen dat hulp weigeren aan je eigen lichaam, tot rechtsvervolging kan leiden. Wel tot rechtsvervolging van een eventuele echtgenoot die de hulpverlening in de weg staat.

Toegevoegd na 24 minuten:
Na lezing van de later toegevoegde link: dat zou in Nederland ook zo gaan. Je mag hulpverlening niet belemmeren, dat is strafbaar. Er kan een proces op gang komen als de vrouw aangifte doet, of als het ter kennis komt van de officier van justitie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stel dat er een mannelijke arts is die zich als vrouw voordoet en hij is gesluierd daar komt men toch pas later achter
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Men zou de vrouw BUITEN afwezigheid va haar man naar haar wensen moeten vragen.
Er zou een wet moeten komen, dat , als de partner, ouders . kinderen , door bij een gesprek met de arts de meningsvorming van de patient ongunstig zou beinvloeden, deze het recht bij dat gesprek te zijn, ontzeggen.
De arts kan dan met een druk op de knop de bewaking of op subtiele wijze de partner af kunnen laten voeren en dan in een gesprek van hart tot hart de patient de opties goed voorleggen.
Het is MIJ opgevallen dat Moslimvrouwen , die op dat moment NIET onder invloed van hun partner staan , heel goed en nuchter kunnen nadenken.
Ook kunnen ze dan ineens niet zelden goed Nederlands of Engels verstaan en zich uitdrukken.
De arts zou al kunnen beginnen met de vraag of het mevrouws persoonlijke en uitdrukkelijke wens is dat de man bij het gesprek aanwezig is, als hij haat ophaalt.
Daarom moet in de uitnodiging ook alleen de naam van de betrokkenen genoemd worden , DIE komt immers voor de dokter, niet de "aanhang ".
Mijn ervaring in AZC's en andere instellingen liet me zien dat deze vrouwen vaak wel alleen willen praten met de dokter maar dat niet durven.
Het is ook vaak (cultuurgebonden) angst DAt de vrouw zich achter haar man gaat verschuilen.
Met een tactisch optreden is dat goed te doorbreken.
De arts kan er voor kiezen de vrouw uitdrukkelijker alleen uit te nodigen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In principe staat het je in Nederland vrij om je arts te kiezen. Ik hou zelf wel rekening met gevoelige zaken als ik dat nodig vind of als ik een vrouwelijke collega deskundiger vind als het om specifieke vrouwenzaken gaat. Aan de andere kant ga ik zelf niets uit de weg omdat er in acute gevallen of als er domweg niemand anders beschikbaar is geen plaats is voor valse schaamte of culturele scrupules.

Ik snap alleen die fixatie op moslims niet. Ik maak nogal wat mensen uit culturen mee die preutser zijn dan velen met een islamitische achtergrond. Mijn ervaring is dat verreweg de meeste vrouwen uit taboeculturen het geen enkel probleem vinden om door een man geholpen te worden. Dat hoofddoekje gaat zonder enige probleem af als er oren of hoofdhuid geïnspecteerd moet worden, ook al weten ze heel goed dat ik geen dokter ben.

Ronduit vertederend (goed, ik zat de eerste keer even met mijn ogen te knipperen) vind ik moeders met hoofddoek die hun baby zonder gêne borstvoeding geven tijdens een consult in de spreekkamer. Kennelijk heeft hoofdbedekking in sommige culturen dezelfde lading als wat bedekking van de borsten voor ons is. Een beetje begrip heb ik er dus wel voor maar ik ben wel allergisch voor militant gedrag in de spreekkamer. Dat kun je beter in de politiek manifesteren dan in de spreekkamer van de dokter. Een dokter is in de eerste plaats dokter en geen man of vrouw, vindt men in verreweg de meeste islamitische landen.