Strafblad in Nederland maar gevlucht naar Tsjechië mag dit?

Ik ken iemand die naar het buitenland is gevlucht (tsjechië) maar hij heeft een strafblad in NL. Ook is hij veroordeeld voor een delict en heeft daarvoor een werkstraf gekregen. Deze heeft hij ook niet afgerond.
Als je dit weet dien je dit aan te geven neem ik aan. Maar wat gebeurd er verder? En heeft het zin om het te melden? Dat dit zomaar kan vind ik ook bizar, maar het is gebeurd. Is er iemand die mij wat meer informatie kan geven wat je in dit soort gevallen moet doen, is er een website beschikbaar waar ik meer informatie kan opvragen? Google helpt in dit geval niet.

Hoop op een passend antwoord.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

Je hoeft in nederland niet mee te werken aan je eigen veroordeling/gevangenzetting.

Dus vluchten is niet per definitie strafbaar.
Het niet volbrengen van een taakstraf zal betekenen dat deze op termijn in een andere straf zal worden omgezet.

Melden kan via oa plaatselijke politie, maar die zullen gegevens van je willen hebben, anders kan je misdaad anoniem benaderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als iemand nog een straf moet uitzitten of volbrengen, wordt deze persoon landelijk gesignaleerd.

Omdat deze man zich niet aan de voorwaarden van de taakstraf heeft gehouden, zal deze straf omgezet worden in een andere straf. Zodra hij dus weer terugkeert naar Nederland en daar door politie of Marechaussee wordt gecontroleerd, dan kan hij aangehouden worden, waarna hij alsnog straf moet uitzitten of vervangende boete moet betalen.

Internationaal gesignaleerd zal hij niet worden. Dus als hij er voor kiest, om Nederland nooit meer te bezoeken, dan zal hij onder zijn straf uitkomen.

Dat hij in Nederland een strfablad heeft, doet voor zijn verblijf in Tsjechië niet echt ter zake. Hier wordt niks mee gedaan.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit duimpje had je nog tegoed.