Mag je zo maar takken van een boom halen die bij een ander in de tuin staat? En zo ja, moet dit in onderling overleg of in het geniep.

Wij hebben een jong pruimenboompje in de tuin staan. (drie jaar nu)Dit boompje heeft natuurlijk nog geen dikke takken. Nu wijzen die takken (twijgen eigenlijk nog maar) over de muur naar de tuin van de buren. En niet eens ver, niet meer dan twintig centimeter. Ze hangen niet op de muur, want ze hangen nog niet. Nu heeft hij de takjes afgeknipt, zelfs de takjes die zich ongeveer 2/3 meter boven de muur bevonden. Hij doet dat niet openlijk, nee we vinden de afgeknipte takken in onze tuin als we even weggeweest zijn. Hij let er wel op dat niemand thuis is.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Wanneer beplanting van uw buren over de perceelgrens hangt mag u de overhangende takken wegsnijden. Ook dit moet u eerst schriftelijk mededelen. Let wel: begin pas met snoeien wanneer u de buurman een redelijke termijn (bijvoorbeeld zes weken) gegund heeft om de snoei uit te voeren. Zonder overleg overhangende takken verwijderen, is dus niet toegestaan. Voor wortelkap behoeft u de buurman niet vooraf schriftelijk aan te manen, al is het natuurlijk wel zorgvuldiger.

Meer informatie vind u op onderstaande bron.

HdW
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja dat mag, vanuit wettelijk oogpunt. Hij MAG dat zonder te vragen doen. Alle takken die over jouw erf hangen, mag je verwijderen. Het is niet zo netjes dat hij dat zomaar doet; maar dat is een ander verhaal.

Het is netter om het even te overleggen. Als jij het vervelend vind, kan je het beste even naar je buurman gaan, en met hun praten. BV voorstellen dat je de takken bij de grote najaarssnoei zo inkort dat ze elk jaar van zijn tuin weg zijn.

Als de boom pas 3 jaar is; Staat hij dan niet te dicht op de erfgrens? De plant moet minimaal 2 meter van de erfgrens staan. Kijk dit na, want anders kan hij eisen dat de boom weg gehaald wordt. NU kan het wellicht nog. Over 5 jaar niet meer...