Mogen deze werktijden voor een vakantiebaantje als je 16 jaar bent?

Mijn zoon heeft gesolliciteerd op een vakantiebaantje waarbij de werktijden in 2 ploegen liggen van 6:00 uur tot 17:00 uur, of van 16:00 uur tot 24:00 uur.

Vooropgesteld dat ik niet denk dat dit em wordt, mogen dit soort tijden wel gehandhaafd worden voor een 16-jarige?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
2.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat vindt ik dus ook ninteddy

Het beste antwoord

Als je 16 bent mag je allerlei soorten werk doen, zolang het niet gevaarlijk of schadelijk is voor je gezondheid. Risicovolle werkzaamheden zijn alleen toegestaan onder toezicht van een ervaren collega. Houd je altijd aan de veiligheidsvoorschriften
Hoeveel uur mag je werken als je 16 bent?

* je mag niet werken tussen 22.00 uur en 06.00 uur of 23.00 uur en 07.00 uur
*je rust moet minimaal 36 uur per week bedragen
*minimaal 4 vrije zondagen per 13 weken
*als je op zondag werkt, dan is zaterdag een vrije dag
*nachtdiensten zijn verboden

Maximale arbeidstijden:

*per dienst maximaal 9 uur
*per week maximaal 45 uur
*per 4 weken gemiddelde arbeidstijd van 40 uur per week

Verder geldt de regel schooltijd = arbeidstijd. Dit betekent; als je op een dag 6 uur op school zit, dat je die dag nog maar 3 uur mag werken.

Meer informatie vindt je hier:
http://www.fnvbondgenoten.nl/branches_bedrijven/branches/onzichtbaar_branches/supermarkt_vragen/werktijden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee. Zo lang mag een 16 jarige niet achter elkaar werken. Zie:

Welke arbeidstijden gelden voor jongeren van 16 en 17 jaar?

Voor deze leeftijdscategorie gelden de volgende bepalingen:
de schooltijd telt mee bij de arbeidstijd;
de wekelijkse rust moet minimaal 36 uur zijn per periode van 7 x 24 uur;
de dagelijkse rust moet twaalf uur per 24 uur zijn, waarbij de periode tussen 23.00 uur en 06.00 uur is inbegrepen;
jongeren onder de 18 jaar mogen niet werken in een nachtdienst;
tijdens vakantieperioden mogen zij eventueel op zaterdag en zondag werken, mits zij dan op andere dagen in de week de wekelijkse rust krijgen;
per 52 weken moeten zij minimaal dertien zondagen vrij zijn;
de arbeidstijd per dienst is maximaal negen uur, per week 45 uur en gemiddeld per week 40 uur (160 uur per vier weken);
bij een arbeidstijd per dienst van meer dan 4,5 uur is de pauze minimaal een halfuur. Bij een arbeidstijd van meer dan acht uur is de pauze minimaal een uur, waarvan een halfuur aaneengesloten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zie de link van de overheid. Na 23.00 uur mag een 16-jarige in ieder geval niet meer werken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik het goed heb, is voor 16 jarigen 12 uren werken verboden. In België tenminste, mogen ze maar officieel 10 uur werken maximum met 1 uur rustijd in totaal.